Hur man inte driver ett socialt nätverk

Vi vill börja med att poängtera att vi tycker om vad teamet bakom google+ gjort med sin produkt, speciellt för företag. Att inkludera den i en redan populär kartfunktion och att konstant utveckla och testa nya sätt att synliggöra den i träfflistan är genialiskt. Det finns bara ett par små saker som gör att allt kanske inte är optimalt. Här följer därför vår egenkomponerade punktlista över saker man inte bör göra när man försöker engagera folk i ett socialt nätverk.

  • Gör det så svårt som möjligt att bli medlem. Tänk dig om Facebook fungerat på samma sätt. När du försöker skapa din facebooksida har du två val, antingen kan du få bekräfta att du faktiskt är du genom att få ett automatiserat telefonsamtal hem till dig som läser upp en lång kod du sen måste skriva in eller så kan du få ett brev hemskickat till dig efter några veckor. Låter det krångligt? Det är det.
  • Inkludera långa väntetider. Har du flyttat och vill byta din address eller klippt dig och vill byta din profilbild? Inga problem! Låt oss bara stänga ner din profil i 3-6 veckor medan vi bekräftar att det du säger verkligen är sant.
  • Gör designen så komplicerad som möjligt. Om du laddar upp 1-3 bilder ser allt kanon ut. Laddar du däremot upp 4-5 bilder ser det hemskt ut. 6-10 å andra sidan går bra. Varför? För att anledningar.
  • Gör förändringar jobbiga. Vill du ändra något i din profil när du redan är inloggad? Vänligen logga in igen bara för att dubbelkolla att du verkligen är du. Om vi sen tycker det verkar misstänkt måste vi nog kontrollera det, genom att stänga din profil i 3-6 veckor för säkerhets skull.
  • Dessa faktorer tillsammans ger lite intrycket av ett gym. Många har gymkort men få går regelbundet. De få som väl går regelbundet pratar inte med varandra. Lite som gymets oskrivna regler att inte prata med folk man inte känner.