Hur du lyckas som affiliate-annonsör

Som annonsör i ett affiliate-nätverk kan du, genom att ge dina affiliates rätt förutsättningar, relativt billigt generera leads och försäljningar. Nedan följer 3 tips om hur du lyckas med ditt affiliate-program!




Var aktiv och erbjud bra material
Genom att löpande kommunicera ut aktuella nyheter kring t.ex. reor och kampanjer attraherar du duktiga- och aktiva affiliates. Det är alltid lättare och mer intressant att marknadsföra ett program som är levande. Dina affiliates kan använda dina nyheter för att kommunicera ut ert erbjudande till sina läsare.


Vidare är det viktigt att kunna erbjuda dina affiliates bra material i form av banners och produktfeeder. Har ni inte kunskapen att skapa snyggt material är det en bra investering låta någon annan göra det jobbet åt er.




Var tydlig, tillgänglig och belöna bra resultat
Se till att alltid vara tydlig med vad som gäller och att alltid vara tillgänglig för frågor och förslag. Riktigt duktiga affiliates arbetar med den här typen av marknadsföring på heltid och förväntar sig en god service och möjligheter. Det lönar sig att löpande belöna goda resultat, genom skräddarsydda kampanjer och erbjudanden eller trappor med höjd provision för gott resultat – en sådan morot resulterar alltid i fler leads och sälj då de dedikerar mer av sin tid på just ditt program.




Erbjud många kanaler
Duktiga affiliates är ofta specialiserade på olika typer av marknadsföring – vissa arbetar endast med sökmotoroptimering, andra med mailmarknadsföring och en tredje med social marknadsföring. En del är specialiserade på att driva rabatt- och rewardsidor medan andra driver stora bloggar och webbsidor med mycket trafik.
För att attrahera så många duktiga affiliates som möjligt är det alltid bra att erbjuda en så öppen marknadsföringspolicy.




Läs mer: Marknadsföringskanaler inom affiliatemarknadsföring