Hur bestäms lokal ranking?

Kan du köpa dina placeringar på lokala sökningar? Svaret är nej, inte i dagsläget. Vi har tidigare skrivit en del om lokala sökningar och vad man som företag kan göra för att stärka sin lokala förankring och vikten av nöjda kunder som kommer tillbaka och recenserar produkter och tjänster. Nu har Google gått ut och förtydligat sina riktlinjer för lokal ranking och hur de beräknar detta. Då syftar de så klart på det lokala 3-packet.

Lokala resultat baseras främst på:

  • Relevans
  • Avstånd
  • Framträdande

Dessa tre faktorer kombineras för att hjälpa till att hitta den bästa matchningen för din sökning. Till exempel kan Googles algoritmer besluta att ett företag som är längre bort från din plats är mer benägna att ha vad du letar efter än ett företag som är närmare, och därför rankas den högre i lokala resultat.

Relevans

Relevans hänvisar till hur väl en lokal notering matchar det någon söker efter. Att lägga komplett och detaljerad företagsinformation kan hjälpa Google att förstå din verksamhet och matcha dina uppgifter till relevanta sökningar.

Distans

Precis som det låter, hur långt är varje potentiellt sökresultat från den platsterm som används i en sökning? Om en användare inte anger en plats i sin sökning, kommer Google beräkna avståndet baserat på vad som är känt om deras placering.

Framträdande

Framträdande hänvisar till hur välkänt ett företag är. Vissa platser är mer framträdande i den verkliga världen, och sökresultat försöker återspegla detta i lokala ranking. Till exempel berömda museer, landmärken, hotell eller välkända butikers egna varumärken som är bekanta för många människor är också sannolikt framträdande i lokala sökresultat.

Framträdande bygger också på den information som Google har om ett företag från hela webben (som länkar, artiklar och kataloger). Google tar nu även i beaktande antalet recensioner och betygen på dessa i den lokala sök rankingen. Omdömen och positiva betyg kommer därför sannolikt att förbättra ett företags lokala ranking. Hur mer man kan öka den lokala förankringen desto bättre för att synas på ett lokalt sökord.

Vår erfarenhet är att en Google My Business man lagt mycket tid på och en bra position i webbresultatet för lokala sökord går hand-i-hand. Så summerat vill man nå högt i sökresultatet med lokala sökord ska man satsa på en genomarbetad Google My Business. Vi jobbar mycket med Google My Business för våra kunder och ta gärna kontakt med oss så hjälper vi dig förbättra din lokala närvaro.

Läs mer på Google My Business Help.