Googles nya ögon

Googlebot har fått ögon. Och en kritisk blick. Din hemsidas design går alltmer mot att bli en rankingfaktor.

Google gillar sajter av hög kvalitet och de har mängder av sinnrika sätt att mäta och värdera huruvida din sida är bra eller inte. Senast i raden skruvade man på algoritmerna som kikar lite extra på din sajts layout. Inte mycket, men i alla fall tillräckligt för att det kommer att märkas i 1% av sökresultaten, räknar de med.

Det är ganska många sökresultat totalt.

Målet med justeringen har varit att ytterligare identifiera och komma åt de webbsidor som utan skam trycker upp allt för mycket reklam i ansiktet på sina besökare. Det är bättre med unikt och värdefullt innehåll, tycker Google. Webbsidor som ser ut som väggen på bild här bredvid kan se fram emot att kanske inte ha lika mycket att se fram emot i fortsättningen.

Alla ska med

Så många som möjligt ska kunna se din sidas viktiga och fina innehåll. Eftersom det finns en mängd olika skärmstorlekar och upplösningar på alla människors diverse datorer är det inte alltid så lätt att veta exakt hur saker och ting ser ut för alla, men man kan på goda grunder anta att ytor högt upp och till vänster på sajten enklast kan ses av flest, utan att någon behöver scrolla eller på andra vis anstränga sig mer än lovligt för att konsumera ditt budskap.

Där vill Google se ditt fina innehåll. Och ogärna reklam.

Med verktyg hos Google som exempelvis Browser Size kan du se vilka delar av din sajt som hamlar inom de ytor som Google tycker är extra viktiga – de som så många som möjligt kan se.

I de ytorna vill du nog fortsättningsvis få din sida att hävda bra relevans.

Det är här du nog vill ha din lättlästa huvudrubrik, din textuella ingress och kanske något som tydliggör dig som pålitlig avsändare av informationen. Och det är här du inte längre vill ha reklam (om du haft det).
Det är de här ytorna du ska älska lite mer, helt enkelt. Utan att gilla någon annan del av sajten mindre, för den sakens skull.

Hur ser din sajt ut i Browser Size?

Så här ser vår ut:

Här, på Googles blogg dedikerad till sök, kan du läsa mer om Page layout algorithm improvement (engelska).