Googles nya metod att visa sökresultat blir nu motarbetat

I början på januari nämnde vi att Googles egna sociala medieverktyg Google+ rullades ut i det organiska (vanliga) sökresultatet på Google.com. Resultat från Google+ publiceras numer i sökresultatet med publika Google+- profiler, sidor, grupper med mera. Hos Twitter var detta mindre omtyckt eftersom det tar ner deras egna resultat från sökresultaten. Vilket i sin tur innebär att även om Twitter har dagsfärska nyheter tar resultat från Google+ över, i många fall kan det handla om en inaktiv Google+-profil som visas framför ett uppdaterat Twitterkonto.

Detta gäller endast Google.com då det är där det lanserats. I framtiden är det högst troligt att det även kan komma att beröra Google.se.

Sedan Google startade sin sökmotor har de alltid sagt att de bygger och utvecklar sin sökmotor för användarna. Facebook, Twitter och MySpace håller dock inte med denna gång. De anser att den nya resultatvisningen är för att gynna Googles egna sociala medieverktyg och inte användarna. Därför har nu flera av de sociala mediejättarna gått ihop och lanserat ett verktyg som visar hur sökresultatet skulle sett ut om det mest relevanta resultatet visats.

Sociala medier

Genom verktyget tas det mest relevanta sökresultatet fram. Om ett sökresultat från exempelvis LinkedIn är mer relevant än ett resultat från Google+ så visas resultatet från LinkedIn i dess ställe. I övrigt är sökresultaten identiska och följer Googles algoritmer.

Verktyget är ett bokmärke som man fäster i sin webbläsare, man gör en sökning på Google.com och trycker sedan på bokmärket. Sökresultatet omvandlas då enligt ovan. Det är även en open source-lösning som gör att det finns utrymme för andra att förbättra och utveckla verktyget ytterligare.

För mer information se verktygets egna site Focus on the User