Google Summit 2016

Google summit

Google presenterade i veckan några nya förändringar som kommer ske framöver på Google Summit 2016. Två av våra Online Marketing specialister deltog i Google Summit och rapporterade om vad som händer.

En av de största förändringarna handlar om lokala sökningar och kartsökningar. 30 % av alla mobilsökningar som görs varje dag på Google är lokala sökningar, dvs. sökningar med en plats specificerad i sökfrasen. Platsrelaterade sökningar är också den mobilsökning som växer 50 % snabbare än alla mobilsökningar vilket Google menar tyder på att deras användare rör sig sömlöst mellan online- och offline-upplevelser.

Lokala annonser

I sökresultaten på Google Maps kommer vi framöver kunna se en lokalbaserad annons som kommer märkas upp med lila. Många spekulerade över att det skulle kolla annonser i det nya lokala 3-packet när det lanserades i höstas men den nya lokala annonsen kommer enbart synas i Google Maps. Här kommer man också kunna hitta marknadsförda knappnålar med relevanta erbjudanden nära dig. Google pratade också om möjligheterna att mäta butiksbesök i framtiden. Detta blir väldigt intressant för alla lokala aktörer då en stor del av alla sökningar faktiskt är platsrelaterade.

Google AdWords Audiences

I Google AdWords kommer det också framöver att finnas möjlighet att rikta sina kampanjer mot Lookalike Audiences i Google Sök. Detta betyder att man kan identifiera målgrupper som utfört önskvärda åtgärder på er sajt (t.ex. konverterat genom att köpa eller tagit kontakt) och sedan skapa en lookalike-målgrupp baserat på dessa besökare. Man kan sedan rikta sina kampanjer i Google Sök mot denna lookalike-målgrupp och nå ut till nya personer som sannolikt är intresserade av ditt företag då de liknar de kunder du riktar dig till. Detta är en otrolig möjlighet att effektivisera sin annonsering och något som redan nu finns i Google Display och varit efterfrågat i Google AdWords.

Google är under ständig förändring och flera ändringar har redan skett. Bland annat har annonsplatserna blivit färre och lokala sökresultat har gått från att visa sju träffar till att bara visa tre. Samtidigt har sökträffarna blivit något längre och visar nu några fler tecken. Konkurrensen om klicken hårdnar ständigt. Vi på Getupdated har lång erfarenhet av onlinemarknadsföring, både sökmotoroptimering och annonsering. Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med att skapa en digital strategi för att synas bättre online!

Läs mer på Google AdWords blogg.