Google Shopping – Ett måste för E-handlare

Vad är Google Shopping?


Varje dag söker människor på Google efter produkter för att göra ett köp. Nu har Google placerat produktannonser direkt i sökresultatet för att göra det ännu enklare för människor att hitta det de söker. Där man tidigare bara kunde annonsera med text, kan man nu även direkt presentera sina produkter med bild och pris, liknande ett uppslag ur en katalog. Detta har funnits i USA en längre tid men är sedan nyligen även lanserat i Sverige. Denna marknadsföring har visat sig vara väldigt effektiv och är ett bra komplement till AdWordsannonsering och Remarketing.



Hur använder jag Google shopping?
För att börja med Google Shopping och produktannonser behöver man skapa ett produktflöde som ansluts till ett Google Merchant Center-konto och skapa Product Listing Ads-kampanjer utifrån flödet i Adwords.



Första steget är alltså att skapa ett produktflöde i ditt Merchant-konto. Produktflödet är en fil som innehåller all information om produkterna som säljs. Information om produkterna delas upp och beskrivs i attribut, som ger kunderna möjlighet att söka och hitta varor. Format på produktflödet som stödjs är .txt och .xml. Rekommenderat är en xml-fil som automtiskt kan uppdateras om produkterna skulle ändras.



När produktflödet är färdigt ska Merchant-kontot och AdWords-kontot länkas samman för att du ska kunna skapa annonser utifrån flödet. Att sätta upp en kampanj för produtkannonser är enkelt, det krävs inga sökord utan Google listar ut vilka produkter som ska visas vid varje sökning. Vad som behövs i AdWords är vilket produktflöde som ska väljas och en budget. För att hamna högt i resultaten gäller samma saker som för textannonser, rätt klickpriser, relevanta annonser och lokalisering.