Google Places blir Google+ local tabs

Det är svårt att inte älska Google, ett företag som utan förvarning livetestar stora förändringar för att ”se hur det går”. Tur att det bara handlar om internet, om bilbranschen gjorde samma sak skulle trafiksituationen i världen snabbt bli väldigt… intressant.

Googles senaste förändring genomfördes någon gång inatt. Alla de platssidor som tidigare fanns i Google Maps konverterades till företagssidor i Google+. Ingen förvarning, inget tillkännagivande, ingen kommentar från Google sedan dess. Trots det är det svårt att bli arg på Google när de gör saker som den här förändringen, om någon plötsligt ”uppdaterat” ratten i min bil till en spak utan att säga till mig hade jag troligen blivit skitsur (för att inte tala om förvånad). Google gör dock en sak rätt. De gör det bättre. De nya företagssidorna i Google+ verkar fungera, synas och förmedla den information vi vill på ett bättre sätt än tidigare.

Egentligen borde ingen bli förvånad över detta, Google har länge haft en outtalad strategi att i allt högre grad integrera sina olika produkter. De verkar dessutom fast beslutna att fortsätta med den konstgjorda andningen på Google+ ett tag till, de har ju trots allt råd. I ett slag har Google+ troligen mångdubblat antalet användare och sannolikt vunnit över mängder av använder som annars aldrig skulle gått in i Google+. Troligen har de också gjort det utan att göra folk arga vilket folk annars brukar bli när man försöker tvinga på dem något.

Vill du veta hur detta påverkar din synlighet eller ha hjälp med att snygga till din nyvunna Google+ sida är du självklart mer än välkommen att höra av dig till oss på Getupdateds Medieplanering.