Google Place Search – platssök

Letar du efter ett vandrarhem i Malmö? Eller ett hunddagis i Göteborg? Med Googles nya ”platssök” blir det enklare för dig att hitta. De lokala sökresultaten är sammankopplade med lokalt företagscenter, som lämnar ut information om företaget som bland annat; telefonnummer, recensioner och adress direkt i sökresultatet. De företag som använder sig av lokalt företagscenter får en viss fördel i sökresultaten när en lokal sökning görs, i samband med lanseringen av Googles platssök.

Att använda sig av lokalt företagscenter är en absolut fördel om man vill vara med och konkurrera om topp-placeringar hos Google vid en lokal sökning. Sökresultaten sägs utöka med ca 30-40 sökresultat per sida, idag hittar man lite över 10 sökresultat/sida vid en vanlig sökning. Platssök håller just nu på att lanseras i 40 olika språk och kommer vara klart om ett par dagar.

Vi på Getupdated rekommenderar att man som företag använder sig av sökmotoroptimering för att synas i de organiska sökresultaten. I kombination bör man använda lokalt företagscenter för att även täcka upp de lokala sökningarna.

Lokalt företagscenter – En tjänst som gör att man kan koppla ihop information i samband med sökresultatet. Bland annat telefonnummer, recensioner, adress.

Läs mer om Google place search (engelska).