Google Pay Per Click – Effektiv sökordsannonsering

I morse hördes kollegan Daniel Norin prata om sökordsannonsering i Sveriges Radio. Att marknaden för sökordsannonsering, precis som internetmarknadsföring i övrigt, ständigt växer är ingen hemlighet. Alltfler företag har insett vikten av att arbeta aktivt med att driva trafik till sina hemsidor på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. En av de stora fördelarna är att allt går att mäta på internet och som kostnadsmedveten företagare kan med några enkla beräkningar få fram vad varje affär faktiskt kostar i marknadsföringspengar.

Sökordsannonsering, även kallat pay per click (ppc), innebär att din annons visas i samband med sökresultaten vid sökning på de sökbegrepp som du valt. Du betalar bara för de klick som leder en besökare vidare till din hemsida. Själva annonsvisningen är däremot helt kostnadsfri. Många företag köper både sökord och använder sökmotoroptimering för att nå synbarhet i såväl sökresultaten som bland annonserna.

Då Google numer är totalt dominerande vad gäller sökmotorer, så är det också här som man som annonsör bör synas. Själva positioneringen av Pay Per Click-kampanjen är också något som behöver tänkas igenom ordentligt. Vilka ord och fraser är viktiga för just din verksamhet? Vart vill du synas? Är du en lokal, nationell eller internationell aktör? Att Google-användare i Stockholm ser din annons kanske inte är helt relevant för dig om du är tandläkare i Borås?

Att ha löpande koll på Pay Per Click-kampanjerna och följa upp vad som händer är extremt viktigt. ”Man måste ha koll hela tiden på vad som händer under hela året, till och med små nyheter. Det är nästan som en börsmäklare. Man anpassar sin strategi hela tiden.” säger Daniel Norin till Sveriges Radio.

Att även Borås Tidning uppmärksammar nyheten från Ekot är lite extra kul då vår avdelning som levererar Google Pay Per Click sitter i just Borås. Läs mer om vad Getupdated kan göra för dig gällande Pay Per Click och Google Adwords på vår hemsida.