Google Panda 4

För snart en vecka sedan meddelade Matt Cutts, chef för Googles webbspam-team, via sitt Twitter-konto att Google stod i färd att rulla ut en ny uppdatering av sin Panda-algoritm, Panda 4.0.
I de lägena är det antagligen rätt kul att vara Matt Cutts. Att likt en riksbankschef som lite vagt antyder att ”nu kommer det kanske ske någon förändring” kunna följa de spekulationer som följer. För visst är det lite så inom sökmotoroptimeringsbranchen, att så fort det kommer någon ny information från Google, hur vag den än är, så sätter spekulationerna igång. Vilka företag arbetar oseriöst och hur hårt kommer det slå mot dem? Det är heller inte helt ovanligt att det pratas om att just den här förändringen är dödsstöten för all form av sökmotoroptimering.

panda

Nu är väl inte just Pandan någon större sökmotoroptimeringsdödare då det i huvudsak handlar om vikten av att ha hemsidor med ett ”bra” innehåll. Tidigare versioner av Google Panda, som först lanserades för lite drygt tre år sedan, har riktat in sig på att rensa ut sidor med ett tunt innehåll och sidor av låg kvalitet. Att den här nya uppdateringen kommer att fortsätta inrikta sig på den här typen av hemsidor är därför ingen vild gissning.

Redan i mars pratade Matt Cutts förvisso om att denna Pandauppdatering skulle vara lite snällare och mer förlåtande mot mindre hemsidor. Detta bekräftade han via sitt Twitterkonto så sent som i fredags. Så ni företagare med förhållandevis små hemsidor behöver alltså inte oroa er för att ni skall straffas för att ni har en hemsida som inte är så omfångsrik. Däremot finns det alltid en anledning att fundera över vad den innehåller och hur man strukturerar innehållet.
Vikten av att ha en väl genomarbetad hemsida där innehållet är egenproducerat, till skillnad från kopierat från andra hemsidor, kommer alltså alltjämt att vara viktigt. Likväl att på själva sidan undvika olika former av duplicate content vad gäller innehåll titlar, rubriker och liknande.

panda 2

Trackbacks