Google lite mer lokalt

I sin blogg Inside Search skriver Google ibland av sig lite nyheter som har med söket att göra och sedan något år eller så har man försökt att där vara mer transparent med förändringar, exempelvis i de algoritmer som ligger bakom ranking av sökresultat.

Trots ökad transparens är dock Google fortfarande gärna ganska kryptiska av sig och när vi i februari i år läste

  • Improvements to ranking for local search results. [launch codename “Venice”] This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal.

och

  • Improved local results. We launched a new system to find results from a user’s city more reliably. Now we’re better able to detect when both queries and documents are local to the user.

var det alltså inte helt enkelt att förstå vad man menade med detta och hur det skulle slå i praktiken.

Någonstans under våren började dock de mer internationella och engelsktalande google.com-användarna upptäcka förändringar och närvarande internationellt som Getupdated är (tex Just Search i Storbritanninen) var det något vi snabbt upptäckte och bedömde som spännande.

Den så kallade Venice-uppdateringen premierade lokala sökresultat på ett aldrig tidigare skådat sätt. Google blev bättre på att lita på de signaler som avslöjar vad som är lokalt för dels en sökare och dels en hemsida och man använder sajtens universella ranking som signal för hur den ska särbehandlas i det lokala resultatet.

Sedan inte så länge har Venice, kommit till Sverige och svenska Google. Effekterna är egentligen rätt stora.

Där vi för inte alls länge sedan om vi sökte på exempelvis [hotell], [konferens] eller [restaurang] i det organiska sökresultatet egentligen bara fick se jättarna med enorm budget bakom sina sökmotorplaceringar på en organisk förstasida, får vi nu även se lokala alternativ utan att man i söksträngen behöver göra den geografiska nischningen (tex [hotell borås]). Det har blivit enklare än någonsin för mindre aktörer att synas bra på riktigt tuffa sökord för den oftast mest intressanta målgruppen: de i närheten.

Då Google menar på att man fortfarande använder den universella rankingen på sökorden som grund för hur man ska plockas upp i de lokala träffarna är det fortfarande precis lika viktigt som innan med en gedigen och god sökmotoroptimering i botten men implikationen är ändå den att man nu lite omvänt mot innan, då man jobbade med olika sökord i ungefär samma sökresultat nu kan jobba med ungefär samma sökord fast i olika sökresultat – ett sökresultat per ort, om man vill vara lite slarvig i sin beskrivning.

Idag måste du inte sitta på en förmögenhet för att synas på sökordet [restaurang].
Så länge man är nöjd med att synas lokalt, vilket man väl oftast är med den typen av sökord, har vägen till förstasidan aldrig varit så bred som nu.

Men som sagt, det är fortfarande gammal klassisk och gedigen SEO med aktiva strategier för innehåll, information och länkning som gäller i botten. Nu dessutom kryddat med ett extra lokalt tänk.