Google lanserar Google Flights i Norden

Google flights har funnits för Amerikanska medborgare sedan 2011, och nu i dagarna så släpptes tjänsten även för oss nordbor. Google flights är likt tjänster som redan existerar på nätet idag, som t ex flygstolar.se, där man enkelt kan söka efter flygbiljetter hos flera flygbolag på samma gång.
En stor skillnad mellan Google flights och sidor som flygstolar.se är att Google enbart söker på flygbolag, inte på resor genom resebyråer, som t ex ticket. Google flights samarbetar med de största flygkoncernerna;

• Star Alliance, där flygbolag som SAS och Lufthansa ingår.
• Oneworld, med flygbolag som American Airlines, British Airways och Finnair.
• SkyTeam, med jättarna KLM och Air France.

Man har nu även inlett samarbete med Ryanair och Easyjet som flyger mycket inom norden och Europa.
Vet man inte vart i världen man vill åka så kan man skriva vart man vill flyga från, så visar Google tips på populära resmål. Google flights tipsar även om när det är billigast att åka, utan att man behöver fråga talar man om att “åker du en dag senare så sparar du x antal kr”, vilket är en oerhört trevlig funktion. Funktionen Google maps är även inbäddad i tjänsten vilket gör söket väldigt snyggt och överskådligt, man ser även priset på resan direkt på kartan.

map

Man kan även filtrera sitt sök med specifika önskemål, som antal mellanlandningar, datum, flygbolag och flygtid. Bokar gör man sedan genom att klicka på en knapp som tar dig till respektive flygbolags hemsida, för att slutföra bokningen. Söker du på termer som har att göra med att resa i Googles vanliga sök så kommer även flights-tjänsten upp i det organiska söket. Enkelt, smidigt och snabbt – i äkta Google-anda!

sök

organiskt_sök

Konkurrenter till Google flights

Google är ju dock beroende av annonser (AdWords) från stora resesiter, vilket idag är deras näst största inkomstkälla, vilket innebär en balansgång och ett dilemma för dem. Detta innebär att Google konkurrerar med själva tjänsten som siten erbjuder men inte med resultaten. Det finns de som hävdar att Google flights fungerar för dåligt för att vara ett hot idag och man hoppas att konkurrensmyndigheten kommer sätta stopp för Google om tjänsten växer och blir för bra, men det är väldigt svårt att veta om det verkligen kommer att hända. Google har ambitionen att behålla användarna på sin söksida genom att visa upp eget innehåll för användarna, vilket är det som bl.a Google flights hjälper dem med.

Allt detta är ju i slutändan Google som försöker göra Google+ större och ”tvinga” användare att använda flera av deras tjänster. För användaren är det inte alltid negativt att allt finns på ett ställe och enligt Google är detta deras ambition, att underlätta för användaren. Google är dock duktiga på att hylla sina egna tjänster och styra konversationen bort från att det finns andra tjänster på nätet idag som är bättre och mer utvecklade. Google flights är ett bra exempel, tjänsten har ett bra grafiskt upplägg som är överskådligt och användarvänligt (man är som vanligt bra på att jobba med enkelheten i produkten) men även om resultatet verkar tillfredställande så finns det flera andra tjänster på nätet idag som erbjuder samma tjänst men som levererar ett bättre resultat. Man hymlar inte heller med att man använder data från andra användare och tidigare sökningar för att ta fram bättre och populära resultat, vilket kan leda konversationen till andra heta ämnen som FRA-lagar och användning av användarens privata information.

populärt

Perfektion tar tid, även för Google

Google jobbar dock i skrivandets stund på att bli bättre inom området flights och även tjänsten Google hotels. Deras mål är att Google travel, som är samlingsnamnet för detta, ska söka och vara heltäckande över hela världen, men detta är såklart ett långsiktigt arbete som inte görs i en handvändning.

Google flights är ju även inkluderat i tjänsten Google now, där man återigen promotar alla Googles tjänster på ett och samma ställe. Hur mycket vi nordbor kommer att använda tjänsten är man dock osäker på, då undersökningar visar att vi traditionellt sett helst bokar färdiga paketresor och/eller gärna bokar allt till resan på ett och samma ställe, och här ligger man lite efter eftersom det idag inte går att boka hotell och flyg på samma gång.