Google Instant och Adwords-annonsering

Förra veckan skrev vi om Google Instant, Googles nya realtidssök. Har man Google Instant aktiverat kommer sökresultatet, inklusive de sponsrade länkarna, bytas ut allt eftersom man skriver på sin sökfråga. Hur kommer denna nyhet påverka dem som annonserar på Google Adwords? Hur många av dessa annonsvisningar registreras som visningar i Adwords?

Adwordsannonserna kommer att visas på den sökfråga som enligt Google är mest trolig utifrån de bokstäver man knappat in. Börjar man exempelvis skriva ”ad” är den mest populära och troliga sökfrasen ”adobe”, varpå annonser relevanta för sökordet Adobe dyker upp. Fortsätter man däremot och skriver ”adw” ändras den mest troliga sökfrågan till ”adwords”, varpå annonser relevanta till den sökfrasen visas på sökresultatet.

Enligt Google Adwords hjälpcentral räknas en annonsvisning endast om man stannat till på en sökfråga i mer än tre sekunder, eller om man aktivt tryckt på sök-knappen, enterknappen eller på något av de sökfrågor som föreslås av Google och därmed slutfört sökningen. De annonser som flimrar förbi medan man knappar in sin sökfråga kommer alltså inte att räknas som annonsvisningar så länge man inte stannar till och tittar på dem i mer än tre sekunder. Om denna ändring kommer att göra att annonsvisningarna för specifika annonsörer går upp eller ner är svårt att avgöra, men förmodligen kommer det bli viktigare än någonsin att jobba aktivt med sin annonsering och se till att sökord och annonser är så relevanta som möjligt. Med Google Instant blir det enklare att modifiera sin sökfråga om man inte får upp relevant information direkt, vilket förstås påverkar sökbeteenden och hur Adwordsannonser visas. Det har även diskuterats om sökningar på de sökfraser Google föreslår när man skriver in sin sökfråga kommer att öka i och med att användarna till en viss del styrs in på dessa av Google. Detta skulle kunna öka annonsörskonkurrensen på vissa redan populära och konkurrensutsatta sökord.

Vill du läsa mer om Adwords och Google Instant kan du göra det på Inside Adwords – Googles officiella Adwords-blogg.