Google analyserar länkar annorlunda

Google har flera olika bloggar, i regel en per produkt, där de skriver av sig en del om vad som händer och sker med respektive tjänst. En av alla dessa bloggar heter Inside Search och där skriver de som jobbar med just Sök regelbundet om nyheter och förändringar.

Det är inte alltid det är jätteintressanta saker det berättas om där. Ibland handlar det om att ”Nu visar vi minsann matchresultat för amerikansk fotboll direkt i sökresultatet om du sitter i USA och söker” och det är ju kanske inte den mest spännande nyheten för en stackars svensk som dessutom nära på helt saknar allt vad intresse för amerikansk sport heter. Oftast är det som minst lite informativa inlägg i alla fall. Man får en känsla av att saker sker och att det sitter väldigt många som jobbar väldigt mycket för att hela tiden göra söket lite smartare och lite bättre. En kontinuerlig utveckling och i den en röd tråd. Man gör mycket för att ge oss de sökresultat man tror att vi vill ha.

Sedan en tid har man i nämnd blogg även månadsvis kort presenterat algoritmförändringar som genomförts och lanserats under den gångna- eller innevarande månaden. Oftast handlar det även här om mindre justeringar. Att någon liten funktion trimmats något för att bli lite smartare eller lite bättre på att inte visa något som var lite fel. Och så.

Men ibland rasslar det till. Ibland dyker det upp något skrivet på det där underbart kryptiska språket Google mer än gärna använder sig av när de berättar om något som är lite närmre deras innersta hemligheter. Igår morse fanns följande punkt att läsa över nyligen implementerade förändringar:

”Link evaluation. We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page. We have changed the way in which we evaluate links; in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years. We often rearchitect or turn off parts of our scoring in order to keep our system maintainable, clean and understandable” (länk)

Detta är potentiellt stort. Google säger rakt ut att de helt slutat att värdera länkar med hjälp av en signal som de tydligen använt i flera år. Det kryptiska språket och att man medvetet fördunklar för såklart misstankarna till att det är en lite större grej, en lite djupare hemlighet bakom deras ranking och precis sådant som de inte vill att vare sig konkurrenter eller vi som jobbar med sökmotoroptimering ska känna till.

Spekulationerna lät inte vänta på sig och det diskuteras hejvilt på många håll på nätet. Vad är det Google gjort? Exakt vilken signal är det de slutat tittat på? Kommer det påverka mig?

Det finns nog en och annan som i huvudet går genom sina seo-strategier. Har man lagt alla ägg i samma korg i sitt länkarbete eller har man spridning nog för att klara sig genom en potentiellt fundamental förändring i Googles värderingar?

Jag har gått genom alla de sökresultat där jag med i stort sett samma typ av offpage-strategi huserar med olika sidor och sökord men jag ser inga som helst plötsliga tapp, men när jag läser på nätet om vad andra sett så verkar man eventuellt ligga lite mer risigt till om man i hög utsträckning jobbar med länkar av låg kvalitet och hittills enbart förlitat sig på blotta antalet sådana. Det är ju i och för sig ingen nyhet. Man har alltid legat lite risigt till med den typen av ytlighet i sin strategi.

Jag gör inga anspråk på att sitta inne med information eller ens riktigt bra teorier (ännu) om exakt vad Google nu valt att sluta titta på och jag vågar inte lova att det ens är något fundamentalt som kommer synas värst mycket, om ens alls. Men jag lovar att undersöka det närmre och följa hur konspiratoriska teorier utvecklas runt om på webben och jag kommer sitta nyfiket och kika hur det eventuellt påverkar sökresultat, både mina och andras.