God jul för e-handeln

God jul för e-handeln” skriver DN vitsigt på sin hemsida. Faktum är att siffrorna ser ljusa ut för e-handeln i jul, trots finanskrisen.

Enligt den senaste e-barometern från Posten och Handelns utredningsinstitut (HUI) har försäljningen till konsumenter på Internet genom e-shop ökat med 15 procent från samma period i fjol. Nästan hälften av dem runt 1.500 tillfrågade företagen som ingått i e-barometern räknar också med att de kommer få en ökad försäljning på e-handeln innan det närmaste halvåret. I fjol lämnade posten ut nästan en halv miljon paket veckan före jul. Andreas Falkenmark, vd för Posten säger i ett pressmeddelande att ”mycket tyder på att ännu fler kommer att handla julklappar över internet i år”.

Med tanke på hur lätt det är att jämföra priser på nätet och noga kunna granska sina alternativ i lugn och ro hemma, så är i alla fall jag en av dem som föredrar att få julklapparna levererade utanför dörren. Med tanke på konjukturen blir det allt viktigare för företag att synas på nätet och därmed fundera ut vilken Internetmarknadsföring som fungerar för att locka till sig besökare.
Här ser ni listan på de varor vi handlar mest av via nätet.

1. Böcker och tidningar
2. Cd- och dvd-skivor
3. Kläder
4. Datorer/datortillbehör
5. Hemelektronik
6. Annat
7. Hemtextil/heminredningsartiklar
8. Dataspel
9. Kosmetika, hud- och hårprodukter
10. Glasögon och kontaktlinser

Läs mer:

Veckans affärer: E-handeln fortsätter att växa
SVT: Böcker och tidningar populärast
SVT: Internethandeln fortsätter växa
PC för alla: Internethandeln ökar