Globalt mer vanligt med mobilt sök

De senaste åren har det flaggats för att de mobila enheterna kommer att gå om datorn som den mest använda enheten att söka på, och det är nu verklighet. Googles moderbolag , Alphabet Inc., rapporterade på torsdagen om en omsättningstillväxt det senaste kvartalet på 13 procent jämfört med året innan. Företaget tillskriver en del av sin framgång till ”betydande tillväxt av mobila sökintäkter”.

– Våra Q3-resultat visar styrkan i Googles verksamhet, särskilt inom mobil sökning, säger Ruth Porat, Alphabets och Googles ekonomichef.

Framtiden är mobilanpassad
I snitt görs 40 000 sökningar per sekund på Google, och nu görs alltså fler än hälften av dem från mobila enheter. Det mobila sökandet inkluderar smartphones, surfplattor och produkter som Apple Watch, men även om man enbart räknar med telefonerna så görs det ändå fler sökningar via dem än via datorn. Redan i maj gick antalet sökningar på smartphones om desktop-sökningar i tio länder, inklusive USA och Japan, och nu har resten av världen följt efter.
– Att framtiden ligger i mobila affären är en ofrånkomlig sanning. Den mobila marknaden kommer kanske till och med att bli viktigare än den för desktop, men det kommer att ta lite tid att komma dit, säger Googles vd Sundar Pichai.

Svensken vill ha tillgänglighet
78 procent av alla svenskar har en smartphone. Dagens höga tempo, behov av snabb information och gemene mans korta intressespann gör att en mobilanpassad hemsida är en nödvändighet för de flesta företag. Inte nog med att Google gynnar de hemsidor som är anpassade för mobil, en responsiv hemsida som ger tydlig information leder också till fler kunder och därmed större vinst. Det finns inte längre någon tvekan om att mobilanpassning börjar bli ett måste. Läs mer om hur Getupdated kan hjälpa dig med mobilanpassning här: https://www.getupdated.se/vara-produkter/hemsida-wordpress/responsiv-design/.