Fördelarna med Affiliatemarknadsföring

Idag är det mycket vanligt att båda små- och stora företag inom webbhandel arbetar med affiliatemarknadsföring för att öka sin försäljning och bygga sitt varumärke.
Som annonsör i ett affiliatenätverk får du tillgång till tusentals publicister (även kallat affiliates) som fungerar som dina säljare på nätet. Dessa affiliates lyfter fram dina produkter, tjänster och ditt varumärke på sina webbsidor, bloggar, emailutskick samt genom sökmotors-marknadsföring och ersätts vanligtvis i form av provision på genomförda köp.

Att ha många affiliates som marknadsför din verksamhet gör att du når ut till en bred massa av potentiellla kunder, i de flesta affiliatenätverk finns såväl privata bloggare som renodlade marknadsföringsexperter, vilket ger en bra mix av marknadsföringskanaler.

Genom att arbeta med ett affiliatenätverk som har ett bra spårningsverktyg kan du dessutom lära dig mycket om hur du maximerar din försäljning på Internet. I och med att nätverket ger dig en varierad mix av marknadsföringskanaler och målgrupper kan du relativt snabbt få en bra överblick över vad som fungerar bäst för just ditt företag och bransch.

Här nedan berättar vi om hur vårt samarbete med webshopen Klockia har utvecklats under 2013.

Vårt egna affiliatenätverk ”Affiliator” har under 2013 haft ett mycket framgångsrikt samarbete med webshopen Klockia där försäljningsreultatet för 2013 har nått över förväntan.

Klockia startades 2004 med en butik i Visby som 4 år senare öppnade upp en webshop med inriktning på klockor. Genom åren har sortimentet och kunderna ökat i en stadig takt och idag är Klockia en av Sveriges största butik inom klockförsäljning.

Affiliator har fungerat över förväntan för oss och den här marknadsföringen är ett väldigt effektivt och bra sätt att nå ut till många kunder utan att vi behöver vara kunnig på marknadsföring. Vi även har märkt av en ökad försäljning och att det är bra konvertering på de kunder som kommer från deras nätverk.
– Mathias Boman på Klockia.

Affiliatemarknadsföring är en mycket effektiv marknadsföringmetod för en webshop eller ett community som t.ex. dejtingsiter. Företaget får hjälp att sprida en kampanj över nätet av personer som i ett affiliatenätverk kallas för ”Publishers”. Publisherna som arbetar med annonsörens kampanj vet vart målgruppen befinner sig och kan på så sätt rikta budskapet på ett effektivt sätt. Annonsören får en ökad försäljning utan att lyfta ett finger och publisherna får lön för sitt arbete. Vi har ett flertal publishers i vårt nätverk som kan tjäna mer än femtiotusen kronor per månad på att marknadsföra våra kunder och leverera försäljningar åt dem.
-Alexandra Linnuste, produktchef för Affiliator

Grafen nedan visar antalet försäljningar som genererats till Klockia via Affiliator under hösten 2013.