Förbättrade kampanjer i AdWords

AdWords har börjat att rulla ut ”förbättrade kampanjer” som är ett första steg för att hjälpa annonsörer enklare och smart hantera annonskampanjer över flera olika enheter. Människor är ständigt anslutna och flyttar från en enhet till en annan för att kommunicera och shoppa. Detta skapar stora möjligheter för företag, men det kan också göra marknadsföringen mer komplex och tidskrävande. Till exempel vill en pizzeria förmodligen visa en annons för någon som söker efter ”pizza” kl 13:00 på sin dator på jobbet (kanske en länk till ett beställningsformulär online eller meny), och en annan annons för någon som söker efter ”pizza” kl 20 på en smartphone en halv mil från restaurangen (kanske med ett klicka för att ringa telefonnummer och karta till pizzerian). Indikationer som plats, tid på dagen, och kapaciteten hos enheten människor använder har blivit allt viktigare för att visar dem rätt annons. Förbättrade kampanjer hjälper dig att nå personer med rätt annonser baserat på deras kontext som plats, tid på dygnet och enhetstyp, över alla enheter utan att behöva snickra ihop och jämföra flera separata kampanjer, rapporter och annonstillägg

Här en översikt över några viktiga funktioners som Google beskriver dem.
1. Kraftfullt marknadsföringsverktyg för flera enheter
Människor vill få sökresultat som är relevanta för sammanhanget de befinner sig i – sin enhet, plats och tid på dygnet. Förbättrade kampanjer hjälpa dig att bättre hantera dina kampanjer och budgetar. Med bud justeringar kan du hantera bud för dina annonser på enheter, platser, tid på dygnet och mer – allt från en enda kampanj. Exempel: En frukost Café vill nå människor i närheten som söker efter ”kaffe” eller ”frukost” på en smartphone . Med hjälp av bud justeringar med tre enkla uppgifter, kan de bjuda 25% högre för personer som söker en halv mil bort, 20% lägre för sökningar efter kl 11, och 50% högre för sökningar på smartphones. Dessa bud justeringar kan tillämpas på alla annonser och alla sökord i en enda kampanj.

2. Smartare annonser optimerade för användare i olika sammanhang
Människor på språng eller nära din butik kan vara ute efter andra saker än någon som sitter vid en PC på jobbet eller hemma. Med förbättrade kampanjer kommer du visa annonser på enheter med rätt annonstext och tillägg, utan att behöva redigera varje kampanj för varje möjlig kombination av enheter, plats och tid på dagen. Exempel: En nationell återförsäljare med både fysiska platser och en hemsida kan visa annonser med click-to-call och plats förlängningar för människor som söker på sina smartphones samtidigt visa en annons för deras e-handel hemsida för personer som söker på en PC – allt i en enda kampanj.

3. Avancerade rapporter för att mäta nya omvandlingstyper
Tekniken gör det möjligt för människor att agera på dina annonser på nya sätt. Potentiella kunder kan se din annons och hämta din app, eller ringa dig. Det har varit svårt för marknadsförare att enkelt mäta och jämföra dessa interaktioner. För att hjälpa dig att mäta det fulla värdet av dina kampanjer, kan du med förbättrade kampanjer enkelt räkna samtal och nedladdningar av en app som omvandlingar i dina AdWords-rapporter. Exempel: Du kan räkna telefonsamtal på 60 sekunder eller längre som kommer från ett ”klicka för att ringa” tillägg i en annons som en omvandling i dina AdWords-rapporter och jämföra dem med andra omvandlingar som leads, försäljning och nedladdningar.
Förbättrad kampanjer kommer att rulla ut till annonsörer som ett alternativ under februari och Google planerar att uppgradera alla kampanjer i mitten av 2013.

Läs med om Google AdWords