Facebook

Under de senaste månaderna har diskussionen om Facebook och huruvida man når sin målgrupp eller inte florerat i olika bloggar och diskussionsforum på nätet.
Sanningen är att bra marknadsföring sällan är gratis och i vissa lägen måste man betala för att nå ut, inget konstigt med det.

När vi arbetar med våra medieplaneringskunder och diskuterar vilka kanaler vi skall använda för att nå ut, så är sociala medier efter optimering absolut viktigast.
Vi följer våra kunder och deras marknadsföring på Facebook och ser att allt fler publicerar innehåll som är tänkta att driva delningar och gillamarkeringar på Facebook, i processen så drivs därmed trafik tillbaka till sajten.
Det finns exempel på sajter där 20-30 % av trafiken kommer via social medier, Facebook i första hand men även Instagram är på frammarsch.
Facebook är helt enkelt en väldigt attraktiv plattform för att driva trafik till hemsidor och för att skapa och bygga varumärken och har en särställning som det sociala nätverk som skickar mest trafik till andra sajter.
Enligt Shareaholic, som samlar data från ca 300 000 hemsidor så har antalet referrals via Facebook ökat från 15,44 % i december 2013 till 21,25 % i Mars 2014.

Läs mer här om hur du kan bli framgångsrik i sociala medier

Facebook