En enkel guide till sociala medier

För många är sociala medier ett träsk för tonåringar och folk som inte har tillräckligt mycket att göra på dagarna. Det kanske ligger något i det i vissa fall men faktum är att sociala medier har ett enormt genomslag i dagens medielandskap och en lika stor potential ur ett marknadsföringsperspektiv. Det jobbiga är att veta vilka sociala medier som passar till vilka saker. Här följer därför en väldigt kort förklaring av ett par av våra vanligare sociala medier. Låt oss för enkelhets skull säga att jag vill kommunicera ut att jag tycker om kaffe (det gör jag).

* Twitter: Jag dricker #kaffe.

* Facebook: Björn och 114938586 andra gillar Kaffe.

* Facebook check in & Google places: Här tycker jag om att köpa kaffe.

* Instagram: Här är en bild på mitt kaffe. (i svart-vitt eller Sepia, färg är inte inne)

* Youtube: Se min instruktionsvideo för hur man brygger kaffe. (ingen dålig idé, mina kollegor skulle behöva den)

* LinkedIn: Yrkeserfarenhet – 15 års kaffebryggande och drickande.

* Pinterest: Se hur man gör en lågkalori hasselnötsmacciato.

* Last FM/Spotify: Björn lyssnar på kaffe.

* Google+: Björn jobbar på Google.

Det här är naturligtvis långt ifrån alla sociala medier som finns men det ger en bra bild över skillnaderna mellan dem. Hur man sedan väljer att arbeta med dem beror naturligtvis på vad man säljer. I fallet kaffe gillar jag tanken på Facebook (och Check-in), att sitta på en uteservering och sörpla latte är ett livsstilsval och något folk gärna delar med sig av. Det fungerar rätt bra i alla de bildbaserade medierna också, förutsatt att du har en barista som kan göra roliga figurer i latteskummet. Rätt gjort är det förhållandevis enkelt att skapa varumärkeskännedom och en liten kundkrets i sociala medier.

Problemet för dig är att du inte säljer kaffe, inte har du någon duktig barista på kontoret heller. Du säljare produkter som är, ur ett socialt medieperspektiv, sjukt osexiga. Ingen går in på Facebook och uttrycker sitt intresse för konsulttjänster inom B2B. Ingen tar roliga bilder på skavskydd i plåt. Ingen följer någon som twittrar om det senaste inom produktpaketeringar i bud- och transportbranschen. Som om detta inte vore nog är det ingen som riktigt har tid att engagera sig i det på företaget och den där facebooksidan ni registrerade för tre år sen har ingen uppdaterat, någonsin.

Är sociala medier ens något ni borde ägna er åt? Hur gör man? Vilka sociala medier borde vi finnas med i och varför? Vad kan vi få ut av det här? Vad ska vi kommunicera? Låter det rörigt? Det kan det mycket väl vara men om ni är nyfikna på vad det kan ge er så kostar det inget att höra av er till oss på Getupdateds Medieplanering för att få veta lite mer. Vi hörs!