E-handel eller butik? Varför inte både och?

Lågkonjunktur, ändrat konsumtionsbeteende och ökad konkurrens från bland annat e-handeln gör att den fysiska handeln står inför tuffa utmaningar. I dag är det nästintill omöjligt att driva en effektiv och konkurrenskraftig verksamhet kring försäljning av konsumentprodukter utan en stark närvaro Online. Konsumenterna förväntar sig att de kan del av utbudet och handla över nätet.
Men den motsatta trenden råder också – fler och fler e-handelsföretag inser värdet av fysiska butiker och showrooms. En multikanalsatsning med både fysiska butiker och en väl utbyggd e-handel blir allt vanligare. E-handeln kompletteras med en fysisk butik där kunderna kan få känna på varorna, inspireras och ta del av varumärket med flera sinnen jämfört med när man surfar på nätet.

Ehandel.se, en site för svenska e-handlare, rapporterar om en global företeelse som nu även nått Sverige:
– Folk vill verkligen röra vid saker och se exakt hur stora de är, och de vill prata med någon. Man ska inte underskatta det. Du kan lägga ner mycket arbete på att ta bra bilder och skapa en video för din näthandel, men det blir ändå inte som om kunden omedelbart kan se eller köpa varan och ta med den hem direkt, säger Katie Miller, grundare av Scarlett Garnet Jewelry som efter sju år på nätet öppnat butik i St Louis.

I framtiden kommer vi sannolikt få se allt mindre butiksytor som en följd av den ökande e-handeln. Butiksinnehavarna kan samtidigt få en mer optimerad försäljning genom att exponera storsäljarna i butiken – mer udda varor som inte säljer lika mycket får kunderna ta del av – och köpa – på nätet. Svenska företag som till exempel Stadium har integrerat sin e-handel med de fysiska butikerna där kunderna kan hämta och byta varor de köpt på nätet i Stadiums ordinarie butiker.
Det är ingen tvekan om att den stora tillväxten inom handeln sker på nätet. Ehandel.se rapporterar om att näthandeln i Storbritannien ökar kraftigt. I en ny undersökning väntas e-handelns tillväxt landa på 15 procent under 2013. Och det är de mobila enheterna som ensamma ligger bakom den ökningen – de fasta datorerna tappar allt mer i betydelse som en följd av smarta telefoner och surfplattor.

I Sverige har e-handelns omsättning växt från 4,8 miljarder under 2005 till 77 miljarder 2011. Det finns flera fördelar med e-handel – både för konsumenten och för företagen:

Priserna blir ofta lägre i en nätbutik då personalbehovet inte är lika stort. En fysisk butik behöver bra läge vilket kostar i hyra. Ett problem för e-handeln är fraktkostnaden så det är inte säkert det blir billigare.

Öppettiderna är inget problem på nätet. En traditionell butik stänger under natten, och i vissa fall även under helgen, medan en nätbutik öppen dygnet runt.

Överblicken blir en helt annan på nätet. Konsumenten kan snabbt och enkelt leta runt bland olika nätbutiker från sin dator, mobil eller surfplatta. Sökfunktioner på e-handelssidorna bidrar till att konsumenten snabbt hittar den kategori av varor man är intresserad av.

Utbudet är oftast mycket större i en e-butik. E-handelns upptagningsområde blir så mycket större än för den fysiska butiken vilket bidrar till att utbudet kan vara mycket större. Dessutom begränsas man inte av rent fysiska faktorer som till exempel storleken på butiksgolvet.

Bekvämligheten är en annan faktor som talar för e-handeln. Det är enkelt att beställa varor hemifrån och för till exempel inköp av biljetter till en populär konsert är det betydligt bekvämare att sitta vid datorn än att stå och frysa i en kö.
Online Group erbjuder marknadens populäraste e-handelssystem med WordPress WooCommmerce eller Magento i öppen källkod och med en hög driftsäkerhet.

Med Responsiv design behöver du inte anpassa din webshop efter olika format då den anpassas automatiskt till exempelvis en surfplatta, smartphone eller datorn.
Oavsett om du redan har en befintlig webshop eller vill starta en från grunden så passar våra lösningar dig.

Läs mer: https://www.getupdated.se/webshop/