Dra nytta av lokala sökningar via mobil

Det blir allt vanligare att man söker efter butiker eller tjänster lokalt via sin mobiltelefon. Det kan handla om allt från att snabbt boka en tid hos närmast tillgängliga frisör eller hitta en hantverkare som arbetar lokalt. Dessa besökare är ofta mer intresserade av att hitta ett telefonnummer för att snabbt göra en bokningsförfrågan än att besöka hemsidan. Har man en fysisk butik eller en lokal verksamhet är det därför viktigt att dra nytta av denna utveckling.

Google introducerade en tid sedan möjligheten att lägga till ett platsspecifikt telefonnummer i sina Google Adwords-annonser, vilket innebär att man får en extra rad under sin vanliga annons där telefonnumret infogas. Den som söker kan då välja att antingen klicka på annonsen som vanligt och gå in på hemsidan för att läsa mer, eller klicka direkt på telefonnumret för att ringa butiken. Alla klick på telefonnumret registreras på samma sätt som vanliga annonsklick och du kan få rapporter över hur många som valt att ringa numret direkt via annonsen.

Funktionen fungerar på mobiltelefoner som har en komplett webbläsare, såsom Android, iPhone, iPad med flera. Observera också att man inte behöver ha en målsida anpassad för mobiltelefoner för att kunna använda tillägget.

Förra veckan meddelade Google att denna funktion även kommer att göras tillgänglig för Googles innehållsnätverk, det vill säga i annonser på andra webbsidor i Googles nätverk, så håll utkik.