Djupare integration av Search Console i Google Analytics

 

Google Analytics is a web analytics service offered by Google

Den 12 maj så introducerade Google en ny funktion i Google Analytics som möjliggör visning av statistik från Google Search Console och statistik från Google Analytics i samma rapport. Google Search Console (tidigare Google Webmaster Tools) är en kostnadsfri tjänst som tillåter webbansvariga att hålla koll på och optimera synligheten för sin webbplats. Man kan exempelvis kolla indexeringsstatus och genomsnittlig ranking på Google. Tidigare har det bara varit möjligt att visa en begränsad del av statistiken från Google Search Console i Google Analytics och då i en separat rapport. Nu har Google kombinerat detta för att underlätta analysen av hur målsidorna syns och konverterar.

Med den nya funktionen blir det enklare att analysera hur besökare kommer in på webbplatsen och hur de beter sig när de väl är där.  Man kan exempelvis hitta målsidor med mycket trafik men som inte engagerar, genom att titta på klick och CTR (Click Through Rate) i förhållande till avvisningsfrekvens och sidor/besök. CTR är vad vi på svenska brukar kalla för klickfrekvens. Det är ett mått på hur stor del av de som sett en målsida i sökresultatet som faktiskt klickat på den länken. På samma sätt kan man även hitta målsidor som engagerar besökarna, men som inte driver mycket trafik.

2016-06-08_1610

Den nya vyn rullas nu ut i en betaversion och vi har redan upptäckt den på flera kunder. Du kan hitta den nya vyn under fliken Förvärv där det nu finns en sektion som heter Search Console. Denna nya vy kommer ersätta den tidigare sektionen Sökmotoroptimering. Har du fortfarande inte fått den nya vyn? Då kommer den dyka upp även hos dig under de närmaste veckorna. I den nya vyn Search Console finns det sedan fyra olika undersektioner där du kan se den nya kombinerade rapporten utifrån målsidor, länder, enheter och frågor.  Tidigare har man endast kunna se den informationen som nu finns under Frågor.

Google Analytics är ett kraftfullt verktyg när man som företag ska ta beslut kring sin online marknadsföring. Men det är inte alltid så enkelt att sätta upp bra målmätningar, veta vart man hittar intressant information för sitt syfte eller tolka den information som finns. Låt oss hjälpa er! Våra SEO konsulter är certifierade i Google Analytics och kan hjälpa ert företag ställa upp viktiga mål och tolka statistiken så att ni har bättre beslutsunderlag. Kontakta oss för mer information om trafikanalys!