Digital Strategi

I ett tidigare inlägg rotade jag lite i vad syftet egentligen är med företags hemsidor. Där är ändå bara att skrapa lite på ytan av vad som går, och borde, göras digitalt. Vi på medieplaneringen har på senare tid funderat allt mer kring digital strategi och att låta hemsidor flytta upp i marknadsföringens hierarkiska trappa.

Det går att göra mycket med digital marknadsföring men det är lätt att gå vilse i djungeln av möjligheter. Ska man arbeta med SEO eller PPC? Kanske båda? Affiliate då? Eller kanske bannerannonser är rätt väg att gå? Läser någon våra nyhetsbrev? Kan vi hitta nya kunder via nyhetsbreven eller borde vi satsa på leadsgenerering via hemsida? Det där med sociala medier, är det kanske något vi borde engagera oss i? Det ringde någon från en branschsida och tyckte att vi borde vara med där. Hur utvärderar vi den? Vad gör våra besökare på hemsidan? Hur får vi dem att göra det vi vill att de ska göra? Vad är egentligen en trafikanalys och hur ska vi utläsa resultatet av det här MV-testet vi köpte?

Ja, det är lätt att gå vilse och att göra allt är oftast inte ett alternativ. Det kostar helt enkelt för mycket. En bra början kan vara att faktiskt ha en utarbetad strategi för den digitala närvaron. Vad är det egentligen vi vill uppnå, och vad är den bästa vägen dit? Det finns inte så mycket skrivet om digital strategi, i alla fall inte som känns enkelt att förstå och applicera rent konkret.

Eftersom det fanns så mycket vi kände var relevant och applicerbart för våra kunders räkning satte vi oss ner och definierade ett par strategier vi kände var relevanta och applicerbara. Vi valde att fokusera på följande övergripande kategorier:

Informationsförmedling Säljdrivande Kontaktförmedlande Varumärkesbyggande Lojalitetsförstärkande

Vad dessa strategier innebär, och hur de kan appliceras för ett generiskt företag kommer vi att gå igenom i kommande blogginlägg. Om ni känner att ni vill ha en mer konkret genomgång av detta för just ert företag eller inte vill vänta på kommande blogginlägg är ni mer än välkomna att kontakt oss på Getupdateds medieplanering.

Mvh, Björn