Det digitala marknadsföringslandskapet

Det digitala marknadsföringslandskapet förändras hela tiden, varje år kommer det nya verktyg, ny teknik och nya plattformar som tvingar oss att utveckla nya strategier.
Fram till för något år sedan var marknadsföring relativt enkelt.
Man kunde köpa nationellt genomslag för ett varumärke bara genom att annonsera i en handfull olika medier. Visst var det dyrt, men fullt möjligt.

I dag kan man inte tänka så, konsumenternas uppmärksamhet är så oerhört splittrad med olika digitala medier i dag och det går inte längre bygga en relation med traditionella medier.

DigitalaDen digitala trenden gör att företagen måste nå kunderna där dom vill vara och inte där företagen vill att dom skall vara, det skall dessutom vara på relevanta platser för kunden.
Många av dagens marknadschefer anser att det är en bra investering att få kunderna att upptäcka deras varumärke, men dom tycker att det är en onödig kostnad att hålla kunden nöjd.
Företag och marknadschefer med denna inställning kommer att tappa marknadsandelar i dagens medielandskap.

Undersökningar visar att den digitala marknadsföringen kommer att ta närmare 75 % av företagens totala marknadsbudget inom 5 år. Frågan är dock om det inte kommer att gå fortare än så, den mobila trenden skulle också ta flera år… men vi vet hur det gick med det.
Den digitala trenden ställer också till det för många marknadschefer som redan oroas över hur dom skall klara övergången.

Accentures CMO study 2014 visar att 35 procent av marknadscheferna räknar med att mobilt står för mer än 50 procent av den totala marknadsföringsbudgeten inom fem år.

32 procent tror också att marknadsföringskampanjerna sker i realtid, medan 42 procent tror att den analytiska förmågan blir en kärnkompetens hos marknadschefen inom fem år.

Rapporten visar också att varannan marknadschef är oroad över bristen på kompetens och kunskap inom det egna bolaget när det gäller digital marknadsföring.

På Getupdated arbetar våra medieplanerare dagligen med digitala medier, vi följer trender och håller oss uppdaterade på allt Online.
Låt oss vara er partner och hjälpa er att hitta rätt i den digitala djungeln;
Vart skall ni synas? Hur mycket och hur ofta? Vem skall se er?
MP GRUPP