Den tyska datainspektionen ifrågasätter Facebooks ansiktsigenkänning

För lite drygt två veckor sedan skickade den tyska datainspektionen, Data Protection Agency (DPA) ett brev till Facebook. I brevet stod det att företaget måste se över sin ansiktsigenkännings-tjänst. DPA menar att Facebook måste be användarna om tillåtelse innan bilden blir automatiskt taggad med ett namn.

Johannes Caspar, på DPA kräver av EU:s lagstiftning att personen först måste godkänna om denna vill bli automatiskt taggad på bilder med sitt namn.

Facebookanvändare kan idag stänga av denna funktion genom att gå in på sina sekretessinställningar på sitt Facebook-konto.

Vi kommer att granska de uppgifter som DPA har klargjort för oss, vi är dock övertygade om att vi inte bryter mot några av EUs integritetslagar, skriver Facebook i ett utlåtande.

Facebooks ”like”-knapp anses också vara olaglig

Facebooks ansiktsigenkänning verkar inte vara det enda som oroar tyskarna. Thilo Weichert, tysk dataskyddsombudsman anser att Facebooks ”like”-knapp är olaglig. Han menar att genom ”like”-knappen så spårar Facebook varje klick på hemsidaen, hur länge man befinner sig på den och vad man är intresserad av.

Facebook svarar och säger att ”like”-knappen är ett plugin som följer EU:s dataskyddslag. Facebook erkänner att ”like”-knappen kan leverera information som användarens IP-adress men la även till att all data tas bort efter 90 dagar.

Läs mer på IDG.se och The Local (engelska)