Därför får du skräppost

En av de allra vanligaste anledningarna till att många är skeptiska mot


E-postmarknadsföring är att de själva har dåliga erfarenheter av skräppost. Just den typen av e-postmarknadsföring är i regel sämsta tänkbara. Men en rätt utförd E-postmarknadsföring är ett fantastiskt verktyg. Ett mail med uppskattat innehåll och med värdefull information för dig, eller med attraktivt erbjudande, är något som du faktiskt är intresserad av att få.





Men nu går vi saker och ting i förväg. Låt oss först och främst titta på varför du ens fick det där irriterande skräpmailet från början. Svaret är tyvärr väldigt ofta för att du inte läste villkoren vid något tillfälle. Någonstans på sidan 76 i de allmänna villkoren du klickade bort utan att läsa stod att du i samband med att du godtar dem godkänner att företaget kan komma att sälja din e-postadress vidare till tredje part.




Just användarvillkor är något som fantastiskt få människor läser. I regel är de långa, extremt tråkigt skrivna och helt ointressanta. De flesta klickar på ”Godkänn” så fort rutan kommer upp och glömmer det sedan. Egentligen helt vansinnigt, vid ett fåtal tillfällen då jag faktiskt läst de allmänna villkoren har jag hittat intressanta fraser som ”Vi gillar katter men i grunden är vi ett hundföretag”, ”…vilket innebär att du som kund är ansvarig för skada som uppkommer på vår utrustning som följd av faktorer som klassas som force majeure”. Där har du det, i praktiken har du godtagit att du är en hundmänniska och att du är ansvarig för någon annans saker som går sönder till följd av en jordbävning. Grattis.




Vi godtar allmänna villkor utan att läsa dem som de var betydelselösa textavsnitt. Det är de självklart inte, de är juridiskt bindande avtal. En mycket vanlig formulering, inte minst i allmänna villkor kopplade till tjänster som kräver att du ”verifierar” din e-postadress via ett bekräftelsemail, är att bolaget förbehåller sig rätten att sälja din e-postadress vidare till tredje part.




Där har du den, anledningen till att du får skräppost. Tredje part kan i detta fall vara precis vilket företag som helst i världen men i regel hamnar det i slutänden hos något av de stora e-postmarknadsföringsföretagen. Därefter spelar det absolut ingen roll att Konsumentverket säger att ”Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner” för den är inte längre obeställd. Du beställde den, indirekt, på sidan 76 i de där allmänna villkoren du klickande bort så fort du hittade ”Godkänn”-knappen.




I den bästa av världar borde det bara finnas ett allmänt villkor att godta, ”Försök att vara trevlig mot oss och inte missbruka våra tjänster så ska vi försöka att vara trevliga mot dig och inte missbruka ditt förtroende”, det är i alla fall den princip vi strävar efter att ha.




Mvh, Björn