– Kommunicera med dina kunder istället för till dem med content marketing

I och med massmarknadsföringen som dagligen tvingas på oss konsumenter har man börjat ställa högre krav på kvaliteten för att tillåta budskapet nå fram. Det måste finnas mer värde än att bara synas. Därför har content marketing blivit en mycket omtalat begrepp.

Innehållsmarknadsföring handlar i stora drag om att skapa verklighetsbaserat material anpassat för den utvalda målgruppen. Syftet med content marketing är att skapa mervärde för den potentiella konsumenten.
För att lyckas med detta förutsätter det att huvudmålet uppfylls, som är att intressera. Om du lyckas intressera din målgrupp har du bildat en konkurrenskraftig fördel och behöver därför inte använda medel som stör eller avbryter för att fånga uppmärksamhet. Inte heller medel som använder överdrivet entusiastiska begrepp. Du måste känna din målgrupp och för att kunna anpassa materialet som ska engagera genom marknadsföringskanaler och plattformar. Ett bra alternativ att göra detta är genom exempelvis sociala medier. Genom att använda sociala medier som marknadsföringskanal kan man lära känna sin målgrupp och även identifiera nya målgrupper.
I många fall skapar information med värdefullt innehåll den naturliga spridningen som man försöker uppnå. En organisk spridning skapar en positiv inställning hos potentiella kunder som tagit del av informationen som ger legitimitet och blir därför lättare att ta in.

Relevant innehåll i din marknadsföring är inte bara till fördel för dig som företagare men även för andra relevanta aktörer. Google bland andra har ändrat sin algoritm och arbetar aktivt för att sökträffarna ska vara av så hög kvalité som möjligt. Dock är det fortfarande stora mängder material som tar upp plats och så kallade länkfarmar gör det svårare att pusha den högkvalitativa informationen till den målgrupp som den faktiskt är skapad för. Men jobbar man med det har man chans att hamna långt upp i sökresultatet och därför bli mer tillgänglig för sina kunder.

På vilken plats ligger du i listan av sökresultat när man söker på din produkt eller tjänst?
Med Sökmotoroptimering hjälper vi ditt företag ska synas bättre i sökmotorn. Det kan även kombineras med Google Adwords för att få maximal effekt och ökar chansen till ytterligare exponering online.

Content