BP köper sökord på Google Adwords

SvD skriver idag om oljebolaget BP, som nu köper sponsrade länkar på sökmotorerna på sökord relaterade till oljeutsläppet i Mexikanska golfen. På så sätt ska bolaget hamna i topp i bland annat Google och locka till sig dem som är ute på webben och söker information om det stora utsläppet.

Självklart kan man, som många andra redan gjort, kritisera BP för att lägga ut miljoner dollar på att försöka förbättra sitt eget rykte genom marknadsföring vid en tidpunkt som denna, men faktum är att sponsrade länkar är en utmärkt kanal att utnyttja vid sådana här tillfällen. Fördelen med att köpa sponsrade länkar i ”kosmetiskt” syfte är, att man har möjlighet att bemöta kunder och andra intressenter direkt. Istället för att låta oroade kunder hamna på en nyhetssida med skandalrubriker, eller hos en konkurrent som dragit nytta av uppmärksamheten, har man tillfälle att ”städa upp” bland de negativa sökresultaten och samtidigt leda in kunden på sin egen sida, där man kan informera och bemöta kunden på ett seriöst sätt. Att finnas tillgänglig och möta kritiken, helt enkelt.

Nedan en bild från Google Trends, som visar hur antalet sökningar på ”oil” och ”oil spill” har ökat markant sedan oljeläckan. Genom att köpa sökord på Google Adwords ser BP till att möta det ökade behovet av information inom ämnet och samtidigt informera om sina insatser.

Vill du veta mer om vad Getupdated kan göra för att påverka hur du och ditt företag syns i sökresultaten? Kontakta oss om sökmotoroptimering eller sponsrade länkar.