Bluffkatalogerna flyttar ut på nätet

Tidigare fanns det ett väl inarbetat koncept. En trevlig ”journalist” dök upp i en butik och berättade att han höll på att skriva ett reportage om intressanta affärer i området. Han tog bilder och intervjuade ägaren.

Tidningen skulle ges till alla hushåll i närområdet sas det. ”Journalistisk etik” förbjöd honom från att skriva något om produkter och tjänster men för bara 15 900 kr kunde man köpa en annons precis bredvid artikeln där man presenterade produkterna. Bluffen låg i att tidningen bara skickades ut i precis så många exemplar som det fanns annonsörer, de enda som fick se annonsen var annonsörerna.

Bluffen, och i de flesta fall aktörerna, finns kvar än idag men de har precis som alla andra flyttat ut på Internet. Då slipper de dessutom besväret med att faktiskt trycka något. Att driva en digital katalog eller en nummerupplysning som ingen faktiskt använder är inte olagligt. Att köpa annonser i den är däremot en dålig affär för dig.

De flesta av de här aktörerna har i själva verket aldrig begått något brott. De behöver inte. De gömmer sig bakom luddiga formuleringar, statistik som är omöjlig att kontrollera och offerter som är förvillande lika de seriösa aktörernas. Vapnet mot dessa aktörer är att kunna branschen och veta vilka produkter som används av din målgrupp.

5 snabba tips på hur du undviker de oseriösa aktörerna:

  1. Se upp med ospecifika tjänster som ”nummerupplysningen” eller ”telefonkatalogen”
  2. Be dem alltid att skicka ett mail där de presenterar tjänsten och antalet användare
  3. Tacka inte ja till något per telefon, låt istället aktören komma ut på ett möte så att du kan känna av situationen.
  4. Gör en årsplan där du väljer ut ett par aktörer du litar på
  5. Anlita någon som utvärderar och tar hand om medieinköp åt dig

Om du känner att det här är något du vill ha hjälp med, är du välkommen att höra av dig till någon av våra erfarna medieplanerare.