Bing + Wolfram Alpha = Sant?

Bing, Microsofts relativt nya söktjänst och vidareutveckling av forna MSN Live Search, kommer hädanefter att inkludera resultat från sökmotorn Wolfram Alpha i sina sökresultat.

Sökmotorn Wolfram Alpha skaffade sig när den lanserades snabbt ett namn för sin förmåga att besvara ens frågor istället för att bara visa länkar till olika sajter som sökmotorer traditionellt annars gör. Tekniken är intressant och det talas om att mycket av framtidens sök ligger i ett sådant närmande av frågan.

Bing har sedan start gått och blivit en relativt omtyckt sökmotor och deras andel av sökmarknaden låter inte skämmas för sig, även om den fortfarande inte är mycket mer än en blek skugga ställd mot Googles dito.

Att Bing och Wolfram Alpha nu och till sådan grad ”slår sina påsar ihop” är onekligen intressant och även om det kanske inte kommer forma om sökmotorlandskapet så kan det mycket väl gå och påverka det. Att se sina konkurrenter implementera nya funktioner på detta sättet sätter i längden kniven mot strupen på Google och kommer säkerligen mynna ut i nya spännande funktioner där också.

Hur dessa – och andra – förändringar av sökmotormarknaden eventuellt påverkar vår sökmotoroptimering och AdWords är en av många saker vi håller stenkoll på som en del i vår leverans av internetmarknadsföring, vilket gör detta till en spännande bransch att vara del av.

Läs gärna mer om detta på IDG eller i Bings officiella blogg (engelska).