Apples senaste påhitt blir ett bakslag för annonsörerna!

Det är många som  är oroliga för vilken effekt Apples senaste uppdatering ska få för alla som annonserar på mobila enheter. Det gäller en uppdatering av Safari, webbläsaren i Apples mobiltelefoner som tros stå för 25% av allt mobilt surfande. Alla som uppgraderar sina mobiler till iOS9 kommer få möjligheten att välja om de vill stänga av all annonsering när dom surfar via mobilen. Det här medför så klart att alla som vill synas genom annonsering i mobilen kommer att tappa många potentiella kunder. Hur många som kommer att utnyttja den här funktionen vet vi inte i dagsläget men redan i juli 2014 var det långt över 40 miljoner som använde sig av appen AdBlock, som effektivt blockerar annonserna i dina mobila webbläsare. De finns flera appar med liknande funktioner som AdBlock så mörkertalet användare lär vara stort.

Så, vad väntas effekterna bli av denna uppdatering?

Google gråter över spilld mjölk (dom förlorar redan 10% av annonsintäkterna p g a blockerande appar) och likaså gör väl även företagen som idag tjänar pengar på att göra dessa blockerande appar.

Men, annonsdöden för också något gott med sig, i alla fall för oss som arbetar med sökmotoroptimering. För med blockerade annonser så blir det ÄN mer viktigt att faktiskt finnas med i de organiska sökresultaten, och det är något vi kan åstadkomma med hjälp av optimering.

Så kontentan av det hela:

”Den enes död blir den andres bröd”

Ads lose, SEO wins!