Ännu en ändring i Adwords-formatet

Igår lanserade Google Adwords ytterligare en ändring i hur annonserna visas på Google. Numera kan även företagets URL (t.ex. getupdated.se) visas efter rubrikraden på vissa utvalda annonser. Ändringen verkar endast gälla topp 3-positionerna och träder i kraft om man inte själv redan angett URL:en i annonstexten. Enligt Google Adwords själva är syftet med detta att lyfta fram företagsnamnet, eftersom det är en viktig faktor när det gäller att avgöra om en annons är relevant eller inte. Nu kan man fokusera annonstexterna, och de relativt få tecken man har till sitt förfogande, på att beskriva produkterna eller tjänsterna man erbjuder, istället för att lyfta fram varumärket.

På bilden nedan kan du se skillnaden mellan det nya och det gamla annonsformatet. Överst visas det gamla formatet utan visningsadress i rubriken och nederst nytt format med visningsadress efter rubriken.

Att använda ett vertikalstreck följt av URL för att förtydliga vilken domän som avses, är väldigt vanligt när man skriver titlar för organiska träffar. Detta innebär att de visuella skillnaderna mellan Adwordsannonser och organiska träffar suddas ut ännu mer. Jämför t.ex. annonserna samt de organiska träffarna på bilden nedan, där vi sökt på ”skor”.

Detta är inte den första förändringen som sker i annonseringsformatet i år. Syftet? Förutom att göra företagsnamnet mer synligt och frigöra tecken för produktbeskrivning är det troligtvis att öka antalet klick på Adwordsannonser och därmed även intäkterna till Google.