Affiliate & Google

Många Affiliates satsar hårt på att ranka högt i Googles organiska sökresultat för att driva trafik från sin sida, via affiliate-länkar, till annonsörerna.
Ofta får man höra och läsa att affiliate-sidor är dömda att misslyckas i Googles organiska sökresultat då sökjätten sägs motarbeta dessa för att ge företagen en större anledning att köpa deras egna annonser.
Det finns dock inte mycket till fakta som bekräftar den myten, snarare tvärtom – 30 % av sökresultaten för top 10 på de 10 svåraste sökfraserna i Sverige består idag av affiliatesidor.
Däremot ändrar Google löpande sina kriterier för att ranka högt i SERP:en (Search Engine Result Page), och därför gäller det att vara ständigt uppdaterad om de senaste trenderna och att aktivt arbeta med sin SEO.

2011 släpptes det t.ex. en Google-uppdatering kallad ”Panda”, denna slog hårt mot sajter som valde att indexera sökresultat eller som köpte in alternativt kopierade stora mängder med innehåll.
Under 2013 släppte Google en uppdatering som går under namnet ”Penguin”, som försämrar sökpositionen för sajter med för mycket ensidiga ankartexter och dåliga länkar.
Kontentan av det här blogginlägget är att bra affiliate-sajter även fortsättningsvis kommer att ranka högt, men att man som affiliate med inkomster kopplade till det organiska sökresultatet bör hålla sig uppdaterad kring trender och aktivt arbeta med att ändra och förbättra sökoptimeringen av sin sida/sidor. Det krävs alltid en viss ansträngning för att tjäna pengar… Även inom affiliatemarknadsföring!

Läs även vår guide med 5 tips för att bli framgångsrik inom affiliatemarknadsföring