Adwords-annonserna blir mer lika organiska träffar

Den senaste veckan har man i samband med vissa sökningar på Google kunnat se Adwordsannonser i ett lite annorlunda format än tidigare. Google håller nämligen på och testar annonser med längre annonsrubriker. I praktiken innebär det att man har sammanfogat den tidigare annonsrubriken med den första textraden och skilt dem åt med ett bindestreck. Se skillnaden på bilderna nedan:

Det nya formatet kommer endast att visas för vissa utvalda annonser i topp 3-fältet, samt endast annonser där den första textraden slutar med en punkt, frågetecken eller utropstecken. Vill man ha större chans att få visa sin annons på detta sättet ska man se till att formulera sina annonser på detta sätt.

Syftet med denna förändring är enligt Google att möjliggöra för annonsörer att få in mer viktig information där den syns bäst, det vill säga i rubriklänken, samt att öka klickfrekvensen. Att klickfrekvensen kommer att öka verkar troligt, dels för att annonserna blir mer synliga och dels för att de blir mer lika de organiska träffarna – där en väldigt stor del av klicken hamnar idag. Detta ligger förstås i Googles intresse eftersom fler annonsklick även direkt innebär mer pengar till Google, till skillnad från klick på organiska träffar.

Vill du veta mer om nyheten kan du läsa om det i Googles egna Adwords-blogg.