Vilket SEO-företag? 13 viktiga tips för att hjälpa dig välja rätt.

Trovärdigheten hos SEO-företagen kan variera kraftigt, så hur vet du vem du ska anlita? De flesta påstår sig vara SEO-experter nuförtiden, men bara en handfull företag har kompetensen för att framgångsrikt kunna optimera din hemsida. Genom att ställa följande frågor, kommer du att vara bättre rustad för att avgöra vilket SEO-företag som som är värd din investering.

13 tips för dig att välja rätt SEO-företag

1. Är de ett registrerat företag?
Du kommer att spendera pengar i utbyte mot en tjänst, så köp den tjänsten av ett företag som har ett skyddat varumärke. En heltidsanställd, professionell SEO-expert arbetar under ett registrerat företag och utför sina tjänster med kontrakt och med ett företags bankkontonummer och öppettider.

2. Har de en närvaro i sociala medier?
Kolla inte bara på Facebook och Twitter, ett bra SEO-företag bör även ha en företagssida på Linkedin.

3. Har de någon kunskap om försäljning?
Kontrollera att det finns någon på företaget som specialiserat sig på försäljning. Slutresultatet av din SEO-kampanj handlar inte om att komma till sida ett, utan att öka trafiken till din hemsida och omvandla den till försäljning.

4. Fuskar de?
Black Hat SEO är ett sätt att fuska sig till toppen med hjälp av förbjudna SEO-metoder. Några av dessa metoder är att använda en överdriven mängd sökord (keywords) eller generera länkar från så kallade länkfarmar (spam-hemsidor som är värdar för hundratals webbadresser). Användningen av Black Hat-metoder kommer bidra till att hemsidaen blir straffad, ibland oåterkalleligt. Många offer har varit tvungna att köpa ett helt nytt domännamn och starta sin SEO-kampanj från början.

5. Är offerten för bra för att vara sann?
När du börjar leta efter SEO-tjänster kommer du att upptäcka en enorm variation på offerterna. Lär dig läxan att billig SEO är dålig SEO. Vissa självutnämnda SEO ”experter” erbjuder billig SEO av en eller flera av följande orsaker:
1. De har inte tillräckligt med kunskap för att driva en fullständig SEO-kampanj
2. De är utövar Black Hat-tekniker
3. De kommer inte att spendera tillräckligt med tid för att generera meningsfulla resultat.

6. Har de en bra hemsida?
Det minsta du kan förvänta dig av ditt SEO-företag är att de har en bra hemsida. Kolla så att hemsidan har enkel navigering, en kontakt sida, bra grafisk kvalitet, fungerande länkar, en blogg eller nyhetssida som innehåller uppdaterat innehåll och saknar stavfel. Det här visar att företaget är måna om att lägga tid och kraft på sitt eget varumärke.

7. Lovar de en förstaplacering?
Om svaret är ja på denna fråga bör du vända och gå i motsatt riktning. Absolut ingen kan garantera att du får en förstaplacering på Google.

8. Har de några referenser?
Referenser är jätteviktigt. Ett SEO-företag bör kunna förse dig med referenser från tidigare kunder och visa dig exempel på kunder som man rankar högt. Du kan även söka efter recensioner och omdömen på nätet t.ex. på bolagets hemsida.

9. Skickar de kampanjuppdateringar?
Ditt SEO-företag ska kunna skicka dig månadsrapporter med statistik och status på din kampanj, dessa rapporter bör ingå i paketet.

10. Erbjuder de några andra tjänster?
Ett bra sätt att få perspektiv på vilken expertis ditt potentiella SEO-företag besitter är att titta på vilka andra tjänster som de erbjuder. Det kan vara bra att veta om du skulle vilja utnyttja dessa tjänster i framtiden. Företaget bör åtminstone kunna erbjuda dig PPC (Pay-Per-Click) och content. De bör också kunna erbjuda webbdesign och tjänster inom sociala medier.

11. Kan du få träffa SEO-programmeraren?
Fråga SEO-företaget om du kan få träffa din programmerare som kommer att arbeta på din kampanj. Vissa företag lägger ut sin programmering till samarbetspartners i andra länder, vilket kan fungera bra för dem ekonomiskt men är av liten nytta för dig om du inte kan kontakta dem. Träffa din SEO programmerare personligen innan du skriver på några papper.

12. Erbjuder de olika paket?
Vad du kommer få ut av din SEO är direkt relaterat till vad du lägger in. Det här bör ditt SEO-företag kunna berätta och kunna erbjuda en rad olika paket efter dina önskemål.

13. Kommer de att optimera din hemsida för ranking i det organiska sökfältet?
Det här kan tyckas som en löjlig fråga, eftersom SEO endast handlar om ranking i det organiska sökfältet. Anledningen till att du ska ställa den här frågan är att du visar ditt SEO-företag att du har förstått skillnaden mellan de organiska resultaten och betalda annonser. Organiska resultaten är sökmotorns vanliga resultat medan betalda annonser (PPC) är de resultat som visas i de gula rutorna högst upp på Googles resultatsida. Vissa SEO ”experter” lurar folk till att tro att de har blivit rankade för förstaplatsen när de i egentligen bara visas i en betald annons. Det är inget fel med betalda annonser, men betalar du för SEO så betalar du för att synas i det organiska sökfältet.