Ingen pratar om instagram

I alla fall ingen som är någon. Det är väldigt konstigt. Instagram är gratis marknadsföring för den som vet hur de ska föra sig. Med all sannolikhet vet en genomsnittlig svensk högstadieelev mer om Instagram än 99% av alla svenska marknadschefer. De skulle troligen kunna hitta ett bättre koncept för ett företags synlighet än de flesta reklambyråer också.


Jag borde inte behöva berätta vad instagram är men jag tänker göra det i alla fall. Instagram är som twitter fast med bilder. Idén är att du postar en bild, eventuellt med en kort beskrivning och taggar, sen delar eller gillar folk den om de vill. Så hur använder man detta i marknadsperspektiv?


Låt mig ge ett enkelt exempel. Låt oss säga att du säljer ögonlaserbehandlingar. Ta en bild på en digitalklocka i ett mörkt rum. Sudda till den ordentligt, släng upp den på instagram med beskrivningen ”Trött på att aldrig se något när du vaknar?”. Igenkänningsfaktorn är hög hos de som har synfel, det är lite småroligt, inte så mycket att du kommer att gapskratta på bussen till jobbet men tillräckligt för att du ändå ska gilla den.


Släng upp en bild på en man eller kvinna på tunnelbanan som läser Metro några platser bort och ställ frågan ”Börjar armarna bli för korta för morgontidningen?”. Än en gång, igenkänningsfaktorn är hög för en person som börjar tycka att åldersöversynthet är ett problem. Det är lagom roligt, det är enkelt. Det är gratis. Det fungerar.


Att instagram dessutom gått ut med att de kommer att börja med annonsering inom en snar framtid är bara ännu en anledning till att du borde prata mer om Instagram på nästa marknadsmöte.


Känner du att detta är lite mer än vad ni är bekväma med i marknadsgruppen så är ni mer än välkomna att höra av er till oss på medieplaneringsgruppen så kommer någon av oss ut och berättar lite mer om detta.