6 anledningar att inte marknadsföra dig i sociala medier

Alla pratar om Sociala Medier, det är hett, det är hippt och kan vara helt fel för dig. Här kommer sex snabba anledningar till att du inte har något i sociala medier att göra.

1. Du kan inte skriva personligt ens om ditt liv hängde på det. Om du inte kan släppa företagsspråket och skriva på ett sätt som engagerar på ett privat plan har du inget i sociala medier att göra. Ingen vill läsa ett nyhetsflöde som är lika intressant som ett företagsproduktspecifikationer. Om du inte kan skriva engagerande, provocerande eller roligt kommer du inte att lyckas i sociala medier.

2. Du har inte ens tid att gå på ett seminarium om sociala medier, än mindre lära dig hur man borde använda det och lägga den tid som krävs för att lyckas. Om du inte har råd att sätta av tiden kommer det inte att gå, det måste inte nödvändigtvis vara din egen tid, men det är oundvikligt att sociala medier tar upp någons tid.

3. Du har inte uppdaterat företagets hemsida på 3 år. Att engagera sig i sociala medier är det sista steget i marknadsföring för de flesta traditionella företag. Inte det första. Om du inte har en uppdaterad och intressant hemsida med fungerande e-handel och kundsupport bör du fokusera på de delarna innan du ens tittar på sociala medier.

4. Dina barn vet mer än du om sociala nätverk och hur man använder dem. Du har helt enkelt inte kunskapen för att välja hur du ska engagera dig, därför väljer du Facebook eftersom det är synonymt med sociala medier, eller hur? Malena Ernman kan mer om Twitter än du (inget ont om detta, Malena Ernmans twitterflöde är helt fantastiskt roligt) och LinkedIn är samma sak som Facebook i din värld. Summan av det hela är att du saknar kunskapen som krävs för att lyckas, envisas inte med att försöka själv bara för att det går, teoretiskt sett räcker en dator och en skrivare för att göra ert tryckmateriel för mässor men ändå anlitar ni en byrå och ett tryckeri för det, varför? För att de är proffs. Samma sak gäller Sociala Medier.

5. Kostnaden för att engagera dig (både i tid och pengar) är högre än kostnaden för att inte göra något alls. Visst kanske du går miste om något genom att inte finnas i sociala medier men de pengarna kan göra mer nytta i någon annan del av marknadsplanen.

6. Dina produkter passar helt enkelt inte i sociala medier. Att skapa intresse kring livsstilsprodukter, häftiga events och alkoholdimmiga inneställen, de passar i sociala medier. Du säljer metallfästen till tillverkningsindustrin (eller något åt det hållet), dina fans är varken många eller engagerade i sociala medier. Som all annan marknadsföring handlar det om att känna sin målgrupp.

Om du känner att du har funderingar kring sociala medier eller annan onlinemarknadsföring är du välkommen att kontakta oss på Getupdated.

Mvh,
Björn