2011 års algoritmuppdateringar i Google

Något som alla i branschen för sökmotoroptimering vill veta är självklart Googles drygt 200 olika algoritmer för att skapa ett sökresultat, detta delvis för att Google i västvärlden är den största sökmotorn men också för att det skulle innebära en mycket enklare väg att placera sig i toppen (om alla fick inte reda på det samtidigt vill säga…). Det finns dock några uppdateringar som är officiella och dessa kan vara bra att ha koll på så att man är väl uppdaterad om man håller på med sökmotoroptimering eller om man bara är intresserad på ämnet. Vad gäller år 2011 så har det hittills varit ett händelserikt år för Googles sökmotor om man ser till algoritmuppdateringar. Jag syftar så klart främst på ”Pandan”.

Året börjar den 28 januari med att Matt Cutts i sin blogg meddelar en förändring i algoritmen som ska få scraper sites (sidor som stjäl material) att straffas enklare. Enligt Matt Cutts själv hade algoritmen påverkat 1,8 % av alla sökresultat, dock bara knappt 0,5 % märkbart. Denna uppdatering är självklart ett litet förspel för vad som den 23 februari lanseras vid namn ”Panda/Farmer update”. Denna uppdatering var ett stort steg för Google i kampen mot spam och man påverkade hela 12 % av alla sökresultat på Google.com då mängder av sidor med dåligt innehåll, kopierat innehåll men även sidor med för lite text i förhållande till annonser.

För Googles del var det dock inte slut där utan bara en och en halv månad, den 11 april så lanserade man ”Panda 2.0” som är en uppföljare som även ska lyssna till den feedback som användarna ger när de använder sökmotorn. Direkt efter lanseringen av denna algoritm blev påverkan runt 2 % vilket också är ganska stor påverkan med tanke på alla sökresultat som finns.

Mitt emellan de två panda-uppdateringarna så kom också knappen för +1 som är en del av Google Plus-nätverket som kom i samma veva. Som det ser ut idag så ser bara vänner när man trycker +1 på en länk, detta genom att det vid en sökning på en relevant sökterm kommer vara så att den länkens syns högre upp. Troligen kommer detta attribut även spela in även för de som inte är vänner till en person som tryck +1 på en länk men detta är alltså ingenting som är bekräftat i dagsläget.

När många tror att Pandan har gjort sitt så lanseras under maj, juni och juli även de mindre uppdateringar i Google Panda (version 2.1, 2.2 och 2.3). Dessa mindre uppdateringar var enligt Matt Cutts bland annat till för att ytterligare få bort så många scrapers som möjligt från sökresultaten.

Det har tveklöst varit ett händelserikt år och vad jag personligen känner är att det som står högst upp på Googles agenda är att fortsätta kampen för att erbjuda användarna så bra innehåll som möjligt och i ytterligare steg kunna få bort scrapers, spam och fattigt innehåll från sökresultaten. Jag tror vi har mycket att vänta i resterande fyra månaderna detta året, vad tror ni?