12 enkla sätt att öka konverteringen i din webbshop inför julrushen

I det här inlägget tar vi upp 12 enkla sätt att öka konverteringen i din webbshop, något som såklart alltid är aktuellt men inte minst nu när julen står för dörren!

Innan kunden anländer

1. Syns du inte så finns du inte. Se till att marknadsföra din webbshop på smarta sätt som väcker uppmärksamhet och är relevanta för dina potentiella kunder. Det finns många olika leadsgenererande åtgärder så det gäller bara att vara kreativ och känna din målgrupp.

När kunden anländer

1. Optimera era landningssidor

Under jultid ökar trafiken till webbshopar kraftig, så gör även avisningsfrekvensen. Det är därför extremt viktigt att ni optimerar era landningssidor, lyft fram produkter som andra kunder som kommer från samma källa/annons har köpt och presentera dom på ett snyggt sätt.

2. Optimera era kategorier

Skapa presentkategorier – t.ex. ”julklappar till pappa” – det underlättar för kunden att hitta vad denne letar efter.

3. Välkomna återvändande kunder

Gör det enkelt för kunden att fortsätta där de slutade senast – lyft fram produkter som de tittade på senast och liknande varor.
När kunderna handlar

4. Exponera bästsäljare

Bäst säljande produkter är naturligtvis även de produkter som konverterar bäst. Se till att alltid exponera bästsäljare och populära kategorier för era kunder när de handlar i er webbshop.

5. Ge er kund personliga rekommendationer

Se till att visa relaterade produkter eller produkter som andra kunder som har köpt en specifik vara också var intresserade av.

6. Förbättra er sökfunktion

När en kund använder er sökfunktion vet de vad de är ute efter och har således kommit långt i sin köpprocess. Se till att de hittar vad de söker efter.

När kunden checkar ut

7. Merförsälj

När kunden är påväg att genomföra sitt köp och tittar i sin varukorg är det bra att visa relaterade produkter och produkter som fungerar bra tillsammans med det kunden redan har lagt i varukorgen.

8. Var tydlig med leveranstider och exakta kostnader
Se till att redan från början vara tydlig med vad ni har för leveranstid och fraktkostnader, detta ska inte vara en anledning till att kunden i slutskedet av sin beställning ångrar sitt köp.
9. Ha en ”smart” varukorg
Se till att kunden inte tappar bort produkter som den har lagt i varukorgen. Om en kund lämnar er sida för att sedan komma tillbaka så se till att produkterna som denne har lagt i sin varukorg sparas och finns kvar.

När kunden har lämnat

10. Övergiven-varukorg-mail

Se till att maila kunder som har lagt saker i sin varukorg men sedan lämnat er sida av någon anledning. Påminn dom om att de har börjat shoppa hos er men inte avslutat sitt köp.

11. Vi saknar dig-mail
Uppmuntra kunder som inte har handlat av er på ett tag att komma tillbaka. Sätt ihop ett personligt mail med rekommendationer grundande på deras tidigare köp.

12. Följ upp köp

Skicka uppföljningsmail till kunder som har shoppat hos er med rekommendationer av produkter som liknar de som de redan har köpt. Inspirera dom att fortsätta handla hos er!

13. Remarketing

Remarketing är en kostnadseffektiv marknadsföringsmetod där du kan rikta specifika annonser på webben till tidigare besökare på din webbshopp, och på så sätt påminna dem om ditt varumärke och även om de produkter som de har kollat på tidigare.

Hoppas att ni har nytta av tipsen och att ni och får en riktigt god jul!