Stark effekt för Google Adwords - Om du gör rätt. - Getupdated

Stark effekt för Google Adwords – Om du gör rätt.

Här om dagen skrev Resumé en artikel om en artikel som Guardian skrev om en artikel som BBC skrev om en studie E-Bay gjorde. För den som är intresserad av den faktiska förstahandskällan finns den att läsa här. Alltid lite roligt att se den journalistiska varianten av viskleken i verkligheten. Resumés slutsats, att sökord ger svag effekt, är minst sagt en sanning med modifikation. Det studien faktiskt säger, för den som inte vill läsa hela, är att brandat sök (dvs, sök med exempelvis ett välkänt varumärke eller företagsnamn) inte nödvändigtvis behövs. Folk hittar IKEAs hemsida även utan Google Adwords om de sökt på… IKEA.

Som motargument tänkte vi presentera ett par intressanta siffror på hur Google Adwords fungerar om man använder dem som de är tänkta att användas. Det är nämligen precis som Google säger här, resultatet varierar mellan annonsörer. Bra annonsörer får bra resultat, dåliga annonsörer får dåliga resultat. Att vi behöver ha den diskussionen 2013 känns något trist. Här kommer ett litet exempel på en svensk nätbaserad inredningsbutik. En investering på 345 tkr gav en intäckt på 3,5 Mkr från knappt 6 miljoner visningar. Detta är taget direkt ur vårt verktyg för hantering av Google Adwords, därav det mindre sexiga bildformatet.ROI-exempel indredning

Detta är heller ingen engångsföreteelse, här kommer ett par exempel till med ROI på tiotals gånger pengarna.

Fler exempel på hög ROI från Google Adwords

Google Adwords, som alla andra medier, fungerar om man vet vad man gör. Vi vet vad vi gör, E-Bay vet vad de gör, journalister i allmänhet vet det inte. E-Bays studie säger egentligen inget mer iögonfallande än att du får dåliga resultat om du gör fel med dina Adwords och att kunder tenderar att gå till samma sida igen om de är nöjda första gången.

Vill du veta mer om hur du kan få bättre resultat med AdWords? Kontakta oss.
[contact-form-7 404 "Not Found"]


  • 1
  • 1
  • 1