Sökmotoroptimering analyserad - Getupdated

Sökmotoroptimering analyserad

Vartannat år ber SEOmoz experter på sökmotoroptimering runt hela världen att besvara en enkät över vad de personligen upplever är viktigast inom SEO och utifrån svaren sammanställs därefter lite snygga listor över vad den kollektiva expertisen anser är bra respektive dåligt. Samlad kunskap på detta viset ger en ganska god inblick i iallafall delar av de algoritmer som Google använder sig av när de rankar sajter, vilket givetvis återspeglas i träffresultaten. Denna samlade kunskap inom sökmotoroptimering är därför alltid värd några minuter till att ta till sig, för att säkerställa att man minsann är på banan.

De sju viktigaste algoritmfaktorerna som spikas enligt denna kollektiva expertpanel inom sökmotoroptimerng är enligt följande:

  1. Trust (tillit) och auktoritet (24%)
  2. Länkpopularitet (22%)
  3. Ankartexter på externa inlänkar (20%)
  4. Sökordsanvändningen på sajten (15%)
  5. Trafik- och klickdata (7%)
  6. Social data (6%)
  7. Registrerings- och värdinformation (5%)

För att kika på trender spås det klassiska användandet av länkning över tid att förlora i värde och eventuellt delvis ersättas av data från den sociala webben, där exempelvis dina vänners åsikter påverkar hur sajter rankas för dig när du söker. För att ytterligare förkovra dig i denna information och exempelvis ta del av den lite djupare, besök SEOmoz artikel här (engelska).


  • 1
  • 1
  • 1