Nyheter - Getupdated

I torsdags förra veckan berättade Google på sin Blogg, Google Webmaster Central Blog, att de från den 21 april kommer premiera mobilvänliga hemsidor vid sökningar i mobilen. Detta innebär i praktiken att hemsidor som inte är mobilanpassade kommer att synas sämre vid mobila sökningar på Google än vad de gör idag. Användarupplevelse i fokus Användarupplevelse är ett ord som alltid varit centralt hos Google. Oavsett om det handlat om de...

Läs mer

Ibland, särskilt för oss som jobbar i branschen digital marknadsföring, får man intrycket av att e-handel är allt som räknas. Det är det enda vi pratar om. Många av oss lever och andas e-handel på daglig basis. Många av våra kunder är framgångsrika e-handlare. Nämner man dessutom att e-handeln omsatte fantastiska 42,9 miljarder under 2014 låter det onekligen imponerande. Men låt oss inte hasta iväg nu. Hur mycket är det egentligen, de...

Läs mer

Det är inte ofta jag skriver personligt på vår blogg. Men idag ska jag göra ett undantag. Idag är nämligen en speciell dag för oss. Idag satt vi och filade på ett nytt offertmaterial. Till det ville jag veta hur länge vi egentligen jobbat med sökmotoroptimering inom Getupdated. För att ta reda på det behövde jag komma åt våra arkiv och inom Getupdated finns det en person man ringer i ett sånt läge. Han heter Tomas och har formellt...

Läs mer

För en vecka sedan gick Youtube ut med att de kommer att börja streama video i HTML5 istället för Flash. Stödet för HTML5 har funnits där sedan 2010 men det har inte implementerats fullskaligt förrän nu. HTML5-streaming kommer nu att bli standard i alla moderna webbläsare och beta-versionerna av Firefox. Vad kommer då övergången till HTML5 att innebära rent praktiskt, bortom de tekniska fördelarna så som att streaming blir ungefär 35%...

Läs mer

50 länder & 150 000 respondenter Google släppte nyligen en konsumentbarometer där man samlat ihop färsk data kring beteende på nätet från 50 länder och med över 150 000 respondenter. Barometern är snyggt utformad och interaktiv. Här kan man skapa egna diagram med intressant information och spara ner eller bädda in i egna presentationer på sin hemsida. Konsumentbarometern är skapad som ett verktyg för att lära sig att förstå...

Läs mer

Om du är publicist eller äger en webshop har du säkert stött på rabattkoder i samband med en säsong eller högtid i någon form. Det är en effektiv och beprövad strategi. De allra flesta webbshoppar har produkter som är anpassade för specifika högtider eller händelser, men varför fungerar det bra? Ibland är rabatter exklusiva för ett nätverk, ibland öppna för alla. Vad vi dock kan garantera är att allt fler konsumenter väljer att leta...

Läs mer

Den 17:e oktober rullades en ny uppdatering av Googles algoritm Google Penguin ut. Det är den första uppdateringen av pingvinen på över ett år, och nu är det stora frågan hur det kommer att påverka sökresultat världen över. Google själva har varit förtegna om uppdateringen, utöver det faktum att den faktiskt har rullats ut, men det innebär ju inte att man inte kan spekulera. Det många är överens om är att något har ändrats, men frågan...

Läs mer

Antalet mobila användare ökar varje månad och anses snart vara den största gruppen av användare. Med Responsive design menas att man har en webbplats som lätt kan ses av en Android-enhet/IPhone och Surfplatta tillsammans med traditionella stationära datorer. Webbplatsens användare är kunder och om de inte enkelt kan använda din hemsida så kommer de att ta sin verksamhet någon annanstans. Den lyhörda designen gör att din webbplats...

Läs mer

En nya funktion har dykt upp i Analytics där du enkelt kan dela in AdWords-trafiken i två kanaler: varumärkessökningar och generiska sökningar. Eftersom det är stor skillnad resultatmässigt på om besökare använt varumärket i sin sökförfrågan eller mer generiska ord, är detta en välkommen nyhet. Det kommer göra det lättare att se hur varumärkessökningar presterar i jämförelse med övriga kanaler, och en mer rättvis bild av...

Läs mer

Google har precis gått ut med att i september kommer annonsörer inte kunna exkludera ”nära varianter” av sina sökord i sina kampanjer. Just nu kan man stänga av funktionen som gör att annonser visas även för felstavningar, plural etc. Det finns ingen människa som stavar perfekt eller som aldrig skriver fel på sitt tangentbord. Ju längre sökfrasen är desto större är sannolikheten för ett stavfel. Men även om man skrivit fel så vill man...

Läs mer

  • 1
  • 1
  • 1