Internetmarknadsföring Del 2 - Wordpress - Getupdated

Internetmarknadsföring Del 2 – WordPress

Hemsida i WordPress – Open Source

WordPress är ett publiceringsverktyg med fokus på utseende, webbstandard och användarvänlighet. WordPress är populärt bland den enskilde bloggaren såväl som det framgångsrika företaget, verktyget är gratis och dominerar marknaden bland Open Source-lösningar.
– Vi ser en markant ökning av förfrågningar från våra kunder om WordPress, åtta av tio kunder vill ha sin hemsida gjord i WordPress, berättar Fredrik Elneus, produktchef för hemsidor på Getupdated.
Nästan var fjärde hemsida som byggs i USA produceras i WordPress och utvecklingen i Sverige går även snabbt. Verktygets popularitet är sprungen ur flera anledningar.
Det är ett kostnadseffektivt sätt att få en väl fungerande hemsida och man blir inte bunden till en enskild leverantör. Hemsidan kan läggas ut på ett valfritt web-hotell och på marknaden finns hundratals duktiga utvecklare av WordPress.
– Många väljer också WordPress för att det är en framtidssäker plattform, säger Fredrik Elneus och konstaterar att det finns miljontals hemsidor världen över som är byggda i WordPress.
WordPress dominans av marknaden bidrar till att plattformen ständigt utvecklas och förbättras av en stor utvecklingscommunity. I princip kan vem som helst lära sig bli användare av WordPress.
– Inlärningskurvan är extremt kort vilket är en viktig aspekt för många av våra kunder, säger Fredrik Elneus, produktchef för hemsidor på Getupdated.

Det är lätt att lära och arbeta i WordPress!
Just kostnadseffektiviteten tilltalar många kunder och tack vare alla tilläggstjänster (så kallade ”plug ins”) kan man få en komplex hemsida med många funktioner till en väldigt låg kostnad.
– Det kan kosta en bråkdel att utveckla en hemsida i WordPress (Open Source) jämfört med ett kommersiellt system.
WordPress är i grunden även sökmotorvänligt och med rätt ”plug ins” kan hemsidor i WordPress bli än mer optimala ur ett sökordsperspektiv.
Men WordPress kan inte uppfylla alla behov för en hemsida. En hemsida där det kanske krävs ett väldigt stort antal plugins för att tillgodose kundens behov för funktionalitet lämpar sig kankse inte för WordPress, då det kan bli tungladdat. Då ska man nog tänka om och välja ett annat upplägg.
En vanlig myt är att WordPress inte lämpar sig för företag med ett stort antal besök på sina hemsidor.
– Det finns stora aktörer med WordPress som till exempel CNN och Spotify med stora besöksvolymer men de företagen har också rätt serverkapacitet för detta.
Andra storföretag vars hemsidor är byggda i WordPress är till exempel klädföretaget Filippa K och mediejätten New York Times.

Läs de andra två delarna av Internetmarknadsföring Del 2 – Hemsidor
Internetmarknadsföring Del 2 – Hemsida i SEOCMS
Internetmarknadsföring Del 2 – Mobilanpassad hemsida


  • 1
  • 1
  • 1